17 hodin

Španělský režisér Chema de la Pena se zkušenostmi s tvorbou dokumentárních filmů tentokrát přináší rekonstrukci dramatických faktů na pozadí politického převratu 23. února 1981 ve Španělsku, o kterém se doteď mlčelo. Snímek 17 hodin je vůbec první film, který se snaží komplexně zobrazit události z období násilného španělského převratu od převzetí kongresu až po sesazení jednotlivých poslanců. Na jedné straně barikády stojí Terejo a jeho muži a na druhé král, který se snaží ze své pozice řídit vojenské a civilní síly. Mezi nimi se ocitá námořnictvo a armáda, z nichž každý tahá za své nitky. A zbytek Španělska žije a jedná podle toho, co slyší v rádiu a co vidí v televizi. V Penově filmu sledujeme a znovu prožíváme 17 hodin, které otřásly základem mladé španělské demokracie.

Alice a Martin

Výrazný francouzský filmový režisér André Téchiné přináší filmovému divákovi svým v pořadí třináctým celovečerním filmem mistrovský rozbor mužské hysterie a nabízí intimní pohled do vnitra komplexního vztahu mezi dvěma citově nestabilními mladými lidmi. Hlavními postavami filmu jsou Alice (Juliette Binoche) a Martin (Alexis Loreto), kteří jsou oba poznačeni vlastní rodinnou historií. Martin, nemanželské dítě z bohaté provinční buržoazní rodiny, měl problematický vztah s jeho chladným patriarchálním otcem. Vyrůstal prakticky s jeho třemi nevlastními bratry: Françoisem, Fredericem a Benjaminem. Když jejich otec zemřel, Martin z rodinného domu utekl a po nejasném bloudění se usadil v Benjaminově pařížském bytě, který Benjamin sdílí se svou spolubydlící Alice. Alice je, stejně jako Martin, emocionálně nestála a křehká. Její sestra zemřela, když byla Alice ještě malá, a dívka tak zůstala osamocena s náhlými pocity smutku a současně žárlivosti. Ale její život s Benjaminem, živořícím homosexuálem a hercem v pozici černé ovce rodiny, jim oběma umožnil najít asexuální životní rovnováhu. Avšak když se Alice sblíží s Martinem, což rozpoutá u nich další úzkost a problémy, tato kvazi-rodičovská láska mezi Alice a Benjaminem se začne měnit na sotva potlačený hněv a zatrpklost. Navíc se zdá, že Alice a Martin se svými křehkými psychologickými rozpoloženími nejsou dostatečně emocionálně silní na to, aby spolu vydrželi a své osobní problémy vyřešili. Toto emocionálně silné francouzské melodrama s důrazem na tíživost rodinného dědictví přináší ukázku kvalitní až dokonalé filmové tvorby, spojující důrazné propracování filmových postav s pronikavostí filmové struktury. A v tomto chladném dramatu v Bressonově stylu divák nachází něžné ztvárnění ústředních postav dvěma vynikajícími herci – půvabnou Juliette Binoche a talentovaným nováčkem Alexisem Loreta.

Všechny polohy lásky

Příběh o vztazích, lásce a nenávisti mezi přáteli a rodinou. Jorge zdědil pozici vrátného po svém otci poté, co prodělal infarkt. Otec už není schopen se o sebe dál starat, a tak spadá na Jorgeho nesnadný úkol. Práce vrátného rozhodně není jeho vysněná, a proto se neustále snaží hledat jinou. Neúspěšné hledání zaměstnání, ve kterém mu rozhodně nepomáhá skutečnost, že je jeho bratr Antonio za mřížemi, ho ničí a snaží se bojovat se svým osudem. Avšak díky Antoniovi pozná Paulu, která je trýzněna ostatními vězeňkyněmi. Žena chce vysvobození a prosí Jorgeho, aby ji oplodnil. Tomu všemu přihlíží Israel, jeho nejlepší přítel, který zjistí otcovu homosexualitu a začne tak řešit problémy s vlastní orientací. Můžeme být svědky velice zajímavého snímku, který vyhrál například cenu za nejlepší režii v Goya Award.

Barrio

V jedné z chudých čtvrtí v Madridu se tři dospívající chlapci musí během jednoho horkého léta vyrovnat s různými životními situacemi. Jak „bohatší třída“ opouští město, aby unikla otravnému vedru, Rai, Manu a Javi nemají peníze ani na to, aby se dostali do centra města, nemluvě o pláži. Manu se snaží udržet práci v donáškové službě v pizzerii, avšak nevlastní žádný dopravní prostředek. Rai vyhraje soutěž, ale jeho cenu mu ukradnou dřív, než ji stihne prodat. Každý z nich nějakým způsobem ztrácí svou dětskou nevinnost, když musí čelit násilnému otci, sexuálně se probouzející sestře či bratrovi závislému na drogách. Po mezinárodně úspěšném filmu Rodina (Familia, 1997) dostal spisovatel a režisér Fernando León de Aranoa i za svůj druhý celovečerní film řadu ocenění. Na MFF v San Sebastian v roce 1998 získal cenu za Nejlepší režii a další dvě ocenění za Nejlepší scénář.

Carmen

Po filmu F. García Lorca : Krvavá svatba (1981) se španělský režisér Carlos Saura znovu navrací do inspirativního světa baletu a ke spolupráci s výraznou osobností choreografa a tanečníka Antonia Gadese. Tentokrát však do dramatu lásky, žárlivosti a smrti ohnivé španělské cikánky Carmen, které Gades právě studuje se svým souborem, vkládá Saura ve filmu ještě další tematickou rovinu: vlastní filmový děj, vztahující se k soukromé sféře tanečních interpretů. Souběžně s rodícím se tvarem představení vzniká i milostný vztah Gadese k mladé představitelce Carmen, v němž se stýkají citové analogie současně s nácvikem scén. Saurův film poskytuje bohaté zážitky vynikajících tanečních kreací ve stylu flamenka, jež jsou obdobně jako v předchozím Saurově tanečním díle snímány neokázale při zkouškách, čímž vzbuzují autentický dojem právě probíhajícího tvůrčího procesu. Za pozornost stojí i hudební stránka filmu, v níž exceluje známý kytarista Paco de Lucia. Na 36. MFF v Cannes 1983 získal tento film Cenu za umělecký přínos.

Na krev

Ve Španělsku lidé věří, že rozmarýn má skvělé léčivé účinky. Romero (ve španělštině rozmarýn) je 475kilový býk, který zemře v býčí aréně. Během jedné noci se jeho rohy, kosti, oči a maso rozvezou do Bruselu, Madridu a do Francie a následně různými způsoby naruší zdánlivě obyčejné životy několika postav, hledajících sebe sama. Sledujeme osud italské herečky, která prodává maso v supermarketu, španělské ženy, která servíruje steaky, a malého francouzského děvčátka, které si představuje svět, kde jsou zvířata mnohem větší než lidé. Části býčího těla tak potvrzují Romerovy přednosti a zároveň magickou sílu rozmarýnu – průbojnost, výbušnost a regeneraci. Delphine Gleize patří mezi nejoriginálnější a nejzajímavější tvůrce současné francouzské kinematografie. Její krátké filmy zaznamenaly velké úspěchy na mezinárodních filmových festivalech a získaly řadu ocenění. Na krev je její celovečerní filmový debut.

Cela 211 - Vězeňské peklo

Juan Oliver je novým vězeňským úředníkem. Hned první den mu však přinese smůlu, protože vězni právě na něj naplánovali vzpouru. Okamžitě je konfrontován s nevypočitatelnými a tragickými okolnostmi, v jejichž rámci musí využívat svou největší přednost - inteligenci. Postupně zjišťuje, že pokud chce přežít, nemůže se jevit jako nesmělý, slabý a slušný muž. Netrvá dlouho a přesvědčí se, že i v tomto pekle existuje šance na přežití... "Není to jen žánrový film, mnohem více je tragédií v nejklasičtějším slova smyslu. Tragédií, kterou by asi nikdo z nás nechtěl zažít... Zároveň jde o příběh hlubokého přátelství mezi dvěma muži v extrémních podmínkách a na rozdílných stranách zákona." - režisér Daniel Monzón

Cervantes

Sugestivní fikce mládí Miguele de Cervantese (1547–1616), autora románu Don Quijote. První zfilmovaný životopis Cervantese v režii Vincenta Shermana se natáčel v barvě a s hvězdným obsazením - Horst Buchholz (Cervantes), Gina Lollobrigida (prostitutka), José Ferrer (Hassan Bey), Louis Jourdan (kardinál Giulio Acquaviva) a Fernando Rey (král Filip II.).

Ten tajemný předmět touhy

Historie jedné nepomíjející lásky. Mathieu Faber se zamiluje do své služky, mladé Conchity. Ta jej však neustále odmítá, zatímco jeho vášeň se stupňuje. Conchita nakonec odejde ze služby, ale oba se náhodně potkávají v různých městech Evropy. Conchita Mathieua provokuje s jinými muži, což v něm jen upevňuje jeho touhu. Tato neústupnost, která vede až k násilí, je nakonec spojí nezlomným poutem.

Chaotická Ana

Hlavní hrdinkou Medemova filmu je mladá dívka Ana, která spolu se svým otcem žije na Ibize. Musí však rodný ostrov opustit a odstěhovat do Madridu, aby mohla začít kariéru jako malířka. Spolu s ní cestujeme časem a vidíme čtyři roky z jejího života. Období mezi 18 a 22 narozeninami. Odpočítáváním dalších dnů jak v hypnóze nám Ana dokazuje, že její existence je vlastně ve skutečnosti pokračováním existence jiných mladých žen, které všechny tragicky zemřely ve věku 22 let. Teď se staly součástí Anina podvědomí, součástí chaosu, který ji každým dnem pohlcuje stále víc.

Comandante

Dokument Comandante patří snad mezi nejpodvratnější filmy, které vznikly za posledních 15 let. Důvěrný rozhovor amerického režiséra Olivera Stone s kubánským revolucionářem Fidelem Castrem totiž přímo nabourává vykonstruovaný propagandistický obraz Castra a Kuby, který vládne nejen v americké společnosti, ale i všude jinde ve světě. Improvizované rozhovory dvou mužů v ulicích Havany odhalují Castra jako přemýšlivého a inteligentního vůdce, který svou osobností v nás vzbuzuje víc než jen trochu respektu a náklonnosti. Castro otevřeně hovoří o svém dětství a mládí a jeho postupném vzestupu k moci. Nevyhýbá se však ani takovým tématům jako jsou Kubánská raketová krize během Studené války, hospodářské embargo USA vůči Kubě, či současné postavení Kuby ve světě. A zavzpomíná si i na své oblíbené filmy, obdivované herce a režiséry.

Kdo je tady ředitel?

Bláznivá komedie, která zcela vystupuje mimo tradiční téma a styl Larse von Triera. Majitel IT agentury si vytvořil postavu imaginárního šéfa, ale když chce firmu prodat, nezbývá mu než najmout podřadného herce, který bude zaskakovat nejen při jednáních.

Čarodějná láska

V cikánské vesnici se domluví otcové Josého a Candely a svoje děti sobě zaslíbí. Léta později si nešťastný José musí Candelu vzít, avšak brzy poté je pobodán ve rvačce, ve které hájil svoji milenku Lucíu a umírá. Carmelo, jež tajně Candelu miluje již od dětství, je neprávem zatčen, když se snaží Josému pomoct a vsazen do vězení. O čtyři roky později je propuštěn a vyznává se Candele ze své lásky. Avšak ona je prokletá a nucena každou noc chodit na místo, kde José zemřel a celou noc protančí s jeho duchem. Přestože si Carmela nakonec bere, stále ještě není od ducha svého muže odpoutána.

Letní déšť

Miguelitovi je osmnáct, právě opouští nemocnici s dlouhou jizvou a s výtiskem Dantovy Božské komedie. Od té doby, co tuhle knihu přečetl, ví, že chce být spisovatelem. Zatím je ale léto a Miguelito se schází u bazénu s Babirusem, který má rád bojová umění, s Pakem, jehož otec je boháč, s malým Mortallem a s Luli, která sní o dráze tanečnice. Když léto skončí, parta se rozprchne na všechny strany a také románek s Luli pro Miguelita končí. Oba mladí lidé dospěli. „Můj film je o přechodu z doby dospívání k dospělosti,“ říká Antonio Banderas. „Sny mého mládí byly daleko skromnější, než byl potom můj život. Vždycky jsem chtěl být divadelním hercem, a ne hvězdou. Neztratil jsem nic z té energie, která mne kdysi pudila odejít z Malagy. Vzpomínám si dodnes přesně na ten okamžik, kdy jsem si uvědomil, že jsem se změnil. Kdybych se někdy vrátil do Malagy, bude to v kůži jiného člověka.“ Letní déšť byl uveden v sekci Panorama na Berlinale 2007 a získal tu cenu Europa Cinemas Label.

Ďáblova páteř

Španělsko koncem 30. let, poslední dny občanské války. Desetiletý Carlos, jehož otec, republikán, byl zabit v boji, je svým poručníkem zanechán v sirotčinci Santa Lucía, depresivní stavbě uprostřed vylidněné krajiny, kam jsou sváženi sirotci po obětech války. Ponuré chodby budovy v sobě skrývají nejen neřestné vztahy dospělých protagonistů - jednonohé ředitelky Carmen, profesora Casarese, mladé učitelky Conchity a agresivního školníka Jacinta -, ale v den svého příjezdu se v nich Carlos setkává i s přízrakem chlapce, který se nepřetržitě snaží navázat s ním kontakt. Z živých pak musí čelit především nejstaršímu ze sirotků, potměšilému a nepřátelskému Jaimemu. Záhy začne mít Carlos podezření, že dětský duch s nejasnými úmysly je duchem bývalého žáka Santiho, který před časem zmizel za záhadných okolností. Santiho duch použije nového obyvatele sirotčince k tomu, aby krutě a nečekaně splatil krvavý dluh svému vrahovi.

Druhá strana

15letý Ramón Fortuna (Jorge Alcázar) je podezřelý z vraždy a je uvězněný v nápravném zařízení. Má pocit, jakoby se právě probudil ze snu – z dětství, které strávil ve Vallecas v sousedství dělnické třídy v Madridu. Jeho dětství však skončilo. Jeho matka a sestra zasvětily své životy jen jemu a nyní jsou bezmocné i navzdory tomu, že jsou přesvědčené o jeho nevině. Jeho právník Marcelo (Alex Casanovas) - další syn El Barria - se zdráhá vzít případ do vlastních rukou a raději přeruší všechny vztahy ze své tajné minulosti a lásky, které jsou již dávno ztracené. On je však jedinou Ramónovou nadějí.

Evropa

Pozoruhodný snímek EVROPA je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (PRVEK ZLOČINU, 1984, EPIDEMIE, 1987, EVROPA, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastovaného) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu...

Havana blues

Dva mladí kubánští muzikanti Ruy a Tito sdílejí stejný sen: stát se slavnými a konečně vypadnout z Havany. Ruy žije s Caridad a dvěma dětmi. I když se stále ještě milují, jejich vztah, jak se zdá, směřuje ke konci. Tito je sám, bez partnerky, obývá byt společně se svou babičkou. V průběhu zkoušek a příprav na jejich první velký koncert, se dozvídají, že na Kubě jsou španělští producenti Marta a Lorenzo, kteří hledají mladé talenty. Tváří v tvář tomu, co se zdá být největší šancí jejich života stojí těžký úkol: musí dobýt „Španěly“.

Idioti

Skupina lidí se shromáždí v domě na předměstí Kodaně, aby rozbili všechna omezení a představili „vnitřního idiota" v sobě.

Intimita

Přichází k němu jednoho středečního odpoledne. Milují se. Nemluví spolu, přesto se mezi nimi něco důležitého odehrává. Příští týden, ve stejnou hodinu, stojí znovu za dveřmi. Rychle se navzájem svlékají. Beze slova. Stává se sex jedním ze způsobů mezilidské komunikace a setkávání? Francouzský režisér Patrice Chéreau využil literární předlohy britského autora indického původu Hanifa Kureishiho, aby natočil film, který sice vzbudil pozornost kvůli svým naprosto otevřeným sexuálním scénám, přesto jeho ústředním tématem je samota, základní otázky existence mezi ostatními a nesnadnost mezilidské komunikace.

Já, Don Giovanni

Drama založeno na skutečném životním příběhu libretisty Mozartovy opery Don Giovanni. Rok 1763. V Benátkách žije mladý básník Lorenzo da Ponte. Vede nezřízený život a je vyhoštěn, pro své verše namířené proti církvi. Na radu přítele Casanovy odjíždí do Vídně. Tam se uchází o práci u samotného císaře, a po přímluvě Salieriho ji také dostává. Po úspěchu opery Figarova svatba, ke které Lorenzo da Ponte napsal libreto, se spolu s Mozartem pouštějí do další opery - Dona Giovanniho. Don Giovanni je ale příliš spjat se životy obou tvůrců. Mozartovi opera odčerpává veškeré síly. Lorenzo de Ponte zase prostřednoictvím Dona Giovanniho začíná přehodnocovat priority vlastního života.

Janis a John

Zdá se, že se Pablovi opravdu nedaří. Má jen dva týdny, aby sehnal 100 000 Euro. Pokud se mu to nepodaří, přijde o vše: rodinu, práci, dobrou pověst a svobodu. Zcela zoufalý se Pablo chytá posledních nadějí – a tou je bratranec Léon – oběť 70. let, zarytý fanoušek Johna Lennona a Janis Joplinové a nechutně bohatý člověk. Kéž by se tak Pablovi podařilo přivést ze záhrobí Léonovi idoly a přesvědčit ho, že potřebují peníze… Smělá, živelná a neskutečně vtipná komedie, která evokuje monotónní, kýčovitý vizuál Americké krásy a surrealistických svět V kůži Johna Malkoviche.

Byt

Pohádka, sen nebo noční můra? Mladý romantik Max (Vincent Cassell) bydlí v Paříži a rád flirtuje, ale rozhodl se oženit. Jednoho dne zahlédne přes sklo telefonní budky Lisu (Monica Bellucci) - okouzlující dívku, s níž před dvěma lety prožil vášnivý vztah. V okamžiku zapomene na všechno, plánovanou cestu do Tokia i na svou snoubenku Muriel. Posedlý Max Lisu pronásleduje a ukryje se v jejím bytě. Je tam však přistižen dívkou jménem Alice, která je Lise podezřele podobná...V roce 1998 film získal cenu BAFTA pro Nejlepší film v neanglickém jazyce a Cenu pro Nejlepší nezávislej film na ceremoniálu British Independent Film Awards.

Město ztracených dětí

Ve filmu Město ztracených dětí, nápadité dobrodružné fantasy pohádce od tvůrců snímku Delikatesy (1991), ztratil předčasně stárnoucí šílený vědec Krank (Daniel Emilfork) už dávno své sny, a tak se pokouší odhalit tajemství snění. Unáší malé děti a během jejich spánku studuje jejich sny, což výrazně poškozuje jejich psychiku. Krank se však dostane do těžkostí, když se silák z cirkusu One (Ron Perlman), starší nevlastní bratr uneseného Denreeho (Joseph Lucien), spojí s Miette (Judith Vittet), devítiletou dívkou, která vede skupinu zlodějských sirotků, a společně se vydají Denreeho najít a zachránit. Konečně najdou Krankův hrad, ale musí čelit mnoha přichystaným nástrahám. Navíc musí rozeznat skutečného Denreeho od jeho tří identických klonů, které na hradu slouží jako Krankovi asistenti. Francouzská filmařská dvojice Marc Caro a Jean-Pierre Jeunet v této temné povídce opět prokazují svou technickou zdatnost a vytvářejí jeden z nejunikátnějších a vizuálně nejvíce ohromujících filmů, který se vyznačuje vynikajícími výkony mladých herců, ponurým fantazijním světem s depresivní atmosférou, bizarními scénami a postavami. Hudební skladatel Angelo Badalamenti, známý spolupracovník Davida Lynche, tu navíc vytváří mrazivý, cirkusově-muzikálový soundtrack, který filmu dodává ještě větší kouzlo.

Utrpení Žida Joshuy

V 15. století ve Španělsku královna Isabella vyžene všechny židy a muslimy ven ze země. Mladý Joshua a jeho rodina uteče ze země a s ostatními emigranty se nakonec usadí v Itálii. Jako dospělý muž je Joshua fascinován katolicizmem. Propadne mu a brzy je řadou starších prohlášen za dalšího mesiáše. Joshua se zhostí role a pobuřuje místních náboženských vůdců. Tato přemýšlivá a uctivě náboženská drama zkoumá podstatu náboženských předsudků a nenávisti.

Cesta

Manželství Raúla a Any se začíná rozpadat. V zoufalém pokusu ho zachránit Raul navrhne strávit Vánoce v odlehlé chatě v horách, společně s jejich sedmiletým synem Nicem. Seznámí se s místním sousedem Samuelem, který se nenápadně vetře do jejich života. Raúl začne na vetřelce žárlit, protože se mu zdá, že s Anou skrývají nějaké tajemství. Nakonec se ukáže, že Raúlove obavy byly zbytečné a Samuel s Anou mu společně akorát připravovali příjemné překvapení. Vše se vrátí do starých kolejí, ale na fotkách z vánoční dovolené si Raúl všimne zachycených událostí, které si nepamatuje. V neúnavném pátrání po pravdě musí čelit kruté realitě.

Život za zdí

V Mexico City žijí lidé odděleně podle sociálních skupin. Mezi čtvrtěmi pro bohaté a chudé jsou zdi s kamerovými systémy pomocí kterých se bohatí snaží bránit nájezdům zlodějů ze slumů. Jedné bouřlivé noci strhne vítr billboard, který jednu takovou zeď prorazí. Dírou se protáhnou tři lupiči, kteří při vloupání do domu nešťastnou náhodou zabijí starou ženu. Obyvatelé čtvrti na ně okamžitě začnou pořádat hon. Dva lupiči jsou zastřeleni, ale šestnáctiletému Miguelovi se podaří schovat ve sklepě. Tam jej najde Alejandro a poskytne mu jídlo a další pomoc. Miguel by se rád vrátil do své čtvrti, ale dostat se ven z ostře hlídané zóny není jednoduché.

Zloději

Mládí strávil opuštěný v sirotčinci a nyní se čerstvě dospělý Alex pokouší začít nový, plnohodnotný život. Problém ale je, že si ze svého dětství odnesl mnohem víc, než by si sám přál. Jeho matka byla patologická kleptomanka, a proto ze svého syna, ještě dřív než zasáhly úřady, v jeho sedmi letech vycvičila perfektního kapsáře. A on vlastně dnes neumí pořádně nic jiného - jen krást. Oproti tomu pohledná studentka Sara strávila dospívání v relativně spořádané společnosti a nikdy jí nic nechybělo, ani komfort, ani rodičovská láska. A možná i proto ji nyní tak láká zakázané ovoce v podobě občasných krádeží jen tak pro radost. Setkání obou mladých lidí v supermarketu, kam si oba přišli pro svůj lup, je pak fatální a navěky změní jejich život. Z Alexe se stane učitel a ze Sáry až příliš pozorná žačka. Tento „profesionální“ vztah ale nemůže vydržet dlouho.

Propustka

Mezi hrdinstvím a zradou vede jen tenká a často nezřetelná linie a máloco je právě takové, jaké se zdá na první pohled být. Paříž, březen 1942. Němci okupují Francii. Asistent režiséra, impulzivní Jean-Devaivre, nedokáže jen tak sedět s rukama v klíně. Scénárista a básník Jean Aurenche se chce za každou cenu vyhnout práci pro Němce. Oba dva muži pracují ve společnosti Continental Films a bojují s nepřítelem, jak umí. Jsou "blízko vlčích tesáků, které je nemohou kousnout", nebo už patří mezi kolaboranty? Válka se s nikým nemazlí!

Nenápadný půvab buržoazie

Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Bunuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšnotrapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Bunuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávajícího peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes.

Sekera

Bruno (José Garcia) má vše, co člověk může mít: milující manželku, dvě zdravé dospívající děti a dobře placenou práci manažera v papírenském průmyslu. Jeho šťastný život nemůže být lepší, právě naopak, může se velmi snadno zhroutit. A to nastane, když se chce firma přestěhovat do Rumunska a Bruno přijde o práci. Zpočátku se mu vidina svobody a vysokého odstupného zdá velmi výhodná, avšak po dvou letech je nucen sehnat si novou práci. Jeho manželka Marlene (Karin Viard) balancuje mezi dvěma částečnými pracovními úvazky a celá rodina se ocitá pod neustálým finančním tlakem. Na získání pracovního místa, které přesně vyhovuje jeho kvalifikaci, si Bruno vymyslí svůj vlastní plán. Aby bylo zaručeno, že to místo dostane, uveřejní v místních novinách falešný inzerát, lákající všechny jeho konkurenty, s cílem zbavit se jednoho po druhém. Situace se začne zhoršovat a pro Bruna je brzy ještě více zoufalá. Přetrvá Bruno ve svém přesvědčení a dokáže čelit všem následkům této falešné bubliny? Režisér této poutavé černé komedie, Gosta-Gavras, zde využívá svůj styl, posazený na tenkou hranici mezi film noir, komediální nemístností a sociální satirou. Tento zábavný thriller vyniká i skvělými hereckými výkony, a to zejména představiteli Brunovy rodiny.

Cesty na jih

Píše se rok 1975. Španělský diktátor Franco umírá, ale režim, který vytvořil, je stále u moci. Mezi stoupenci komunistického odporu Frankova režimu jsou i Jean a Eva, vyhnanci žijící v exilu - ve Francii. Spolu s jejich dvacetiletým synem si užívají dovolenou, když je Eva povolána do Španělska na tajnou misi. Tato událost je příčinou rozporů mezi manžely i mezi Jeanem a jeho otcem. Situace se ještě zhorší poté, když se rozšíří zvěst, že Eva zemřela při automobilové nehodě.

Vyplač se

Drama mladého chilského režiséra Matíase Bize, oceněná cenou kritiky na Valdivia International Film Festival roku 2007 a nominována na cenu pro nejlepší film na Cartagena Film Festival roku 2008.

Milenci ze severního pólu

Ana a Otto se potkají ve škole jednoho dne poté, co Anin otec zemřel a její matka se vdala za Ottova otce. Vztah mezi nimi nakonec přeroste v lásku, kterou však před okolím skrývají. Po čase se jejich cesty rozdělí a každý se vydá jinam. Jejich životy se tak stávají kruhem, který se uzavírá na severním pólu, kam oba milenci neodvratně směřují. V Milencích ze severního pólu Julio Medem spřádá složitý příběh, plný zápletek, symbolů a alegorií, o milostném vztahu Any a Otta. Díky vizuální citlivosti tvůrců jde o film s precizně komponovanými obrazy a s důmyslně vytvořenou dramaturgickou strukturou, která zkoumá témata náhody, osudu a naděje. Spolu s podmanivým soundtrackem klade divákům nové výzvy a zanechává v nich dlouhotrvající dojem. Film byl nominován na Zlatého lva na MFF v Benátkách v roce 1998.

Ďáblové

Dvanáctiletá Chloé nemluví, nesnese žádný fyzický kontakt a je zcela závislá na bratrovi Josephovi. Oba trpí tím,že je opustili rodiče a oni se přesunují z jednoho ústavu do druhého. Joseph Chloé bezmezně miluje a udělal by pro ni cokoli. Stále se také bojí, že by je mohl někdo rozdělit. K tomu ale nezadržitelně dochází: Chloé potřebuje odbornou pomoc, aby se dokázala lépe vyrovnat s okolním světem. Chloé a Joseph pokaždé utíkají a tím se stále více vzdalují "normálnímu" životu.

Nepřítel

Tento tajemný a skutečný příběh v podání skvělého Daniela Auteuile vás přesvědčí o tom, že život ve lži má vždy nešťastný konec... Napínavý příběh, který je založen na skutečné události, pochází z dílny vynikajících francouzských tvůrců. Vypráví o životě zdánlivě úspěšného doktora, manžela a otce dvou dětí - Jeana Marca Faureho (Daniel Auteuil), ze kterého se postupně vyklube velký podvodník. Před všemi předstírá, že pracuje v prestižní nemocnici, ale ve skutečnosti se celý den poflakuje po městě, anebo prosedí v autě a čte si knihu. Domů se vrací pozdě, je unavený - jakoby celý den strávil v práci. Tahá peníze od své rodiny a přátel pod záminkou investování do zahraničních akcií. Tyto prostředky však utrácí na živobytí. Pro svou rodinu kupuje stále dražší domy a auta, a navíc si vydržuje mladou atraktivní milenku. Po čase se jeho okolí začne zajímat o výnosy a návratnost svých investic. Jednoduše, chtějí zpět vysoké sumy, které mu půjčili, ale které doktor prostě nemá... Jean Marc se jim vyhýbá a kličkuje, až se ocitne v bezvýchodné situaci. Celý svět se mu začíná hroutit a svou situaci se rozhodne vyřešit skutečně originálním způsobem.

Erasmus a spol.

Xavier je posluchač ekonomické fakulty v Paříži a otcův známý mu slibuje po dokončení studií místo na ministerstvu financí. Podmínka, že musí ovládat španělštinu, není díky programu Erasmus nesplnitelná, a tak se Xavier rozloučí s maminkou i s přítelkyní a odletí do Barcelony. Najít tu bydlení není snadné, ale nakonec Xavier uspěje: nastěhuje se do bytu, kde žije už dalších sedm studentů, každý z jiného koutu Evropy. Nové známosti, nové zážitky, chaotické, a přece svým způsobem harmonické soužití mladých lidí různých národností, různých zvyků a zaměření jsou pro Xaviera školou, jež mu umožní přechod do dospělosti. Všechny jistoty jeho dosavadního života včetně lásky jsou zpochybněné, Xavier se už nevyzná ani sám v sobě. Když se vrátí domů, neví sice přesně, co chce, ale ví, co rozhodně nechce. "Je to film, který připomíná někdejší romány o létech učednických či o procesu zasvěcení," říká tvůrce, jehož scénář je ispirován zkušenostmi ze života rodinných příslušníků a přátel.

Kouzelná cesta do Afriky

Kouzelná pohádka nejen pro děti vám ukáže, jak daleko vás dokáže unést vaše vlastní představivost. Po setkání s africkým chlapcem v barcelonských ulicích se Jana se svým kouzelným okřídleným koněm vydává na magickou cestu do srdce Afriky, na které jediné omezení představuje její vlastní fantazie. Během náročného putování úchvatnou africkou scenérií se Jana se svým věrným společníkem potkává s místními dětmi, magickými bytostmi, exotickými divokými zvířaty, a především s Melem, místním chlapcem, který ji provází na cestě za poznáním smyslu života. Llompartův film vás zavede tam, kde se dětské fantazii meze nekladou a kde dospělí oživí svojí dětskou hravost a bezstarostnost. Llompartova vizuálně podmanivá imaginární cesta za poznáním, že láska, přátelství a fantazie jsou v životě nevyhnutelné, získala v roce 2011 katalánskou filmovou cenu Gaudí (Premis Gaudí) za nejlepší speciální efekty, udělovanou Katalánskou filmovou akademií.

Maradona režie Kusturica

Diego Maradona v celé své velikosti, vášnivosti i lidskosti, znovu navštěvuje pomníky svých triumfálních vítězství. Poprvé po 20 letech se vrací na místo kde se narodil, v extravagantním stylu slaví své 45 narozeniny, trénuje budoucí fotbalové hvězdy. Po celou dobu sledován vizionářskou kamerou Emira Kusturici. Od velkoleposti, přes tragický úpadek k oslavnému znovuzrození. Sportovní hrdina, šampion, padlý idol a inspirace milionům lidí.

Modrý Panter

Marie-Chantal cestuje vlakem do Švýcarska, kde hodlá strávit zimní prázdniny u příbuzných. Ve vlaku ji osloví tajný agent Bruno Kerrein, který jí do péče svěří podivný klenot ve tvaru tygra s rubínovýma očima. Zatímco další agenti pronásledují Kerreina, doktor Kha, který na šperk čeká, se dozví, že jej u sebe má Marie-Chantal. Mimořádný zájem špiónů několika zemí o zvláštní klenot vyplývá z toho, že v sobě obsahuje vzácný virus, který by jednomu člověku dal moc nad celým lidstvem. Marie-Chantal se proto ocitá v ohrožení…

Agentky v sukních

Na Inés, Evu a Carmen je lepší dávat si pozor. Tedy pokud jste se z jakéhokoli důvodu dostali do křížku se zákonem, či vás někdo z něčeho podezřívá. Všechny tři sympatické ženy, každá v podstatě přináležející k jiné generaci, jsou totiž soukromá očka pracující pro detektivní kancelář šovinistického a nadutého vyšetřovatele Valbuena. A dokážou se vypořádat skutečně s ledasčíms. Inés, nejmladší a nejambicióznější z trojice, je například momentálně nasazená do jisté továrny, kde v přestrojení za obyčejnou zaměstnankyni pátrá po důkazech o korupci a zločinném chování šéfů místních odborů. Eva, jež se právě vrátila do práce z mateřské dovolené, zas dostala na starost přeci jen poklidnější a svým způsobem roztomilý případ hledání jisté ženy, kterou se snaží naleznout její první milý. A nejstarší a nejzkušenější Carmen byla pověřena hledáním důkazů o nevěře ženy zkroušeného fotografa Sergia. Nicméně i když jsou všechny tři následnice slavné Mata Hari ve svém povolání nadmíru úspěšné, neznamená to, že si tak hravě umí poradit i s vlastním životem. Spíše naopak, plavou v něm, jak to jenom jde. A populární španělská režisérka Icíar Bollaínová jim to ve svém komediálním, na pět cen Goya nominovaném dramatu vůbec neulehčuje.

Sladká smrt

Lausanne, Švýcarsko. Slavný pianista Andre Polonski se znovu žení. Klidná, ale nevyzpytatelná Mika, zdědila po svém otci továrnu na čokoládu. Dělá jí podezřele velkou radost, když tento sladký nápoj každý ráno připravuje pro manžela i jeho syna Guillauma, o kterém se šušká, že byl v porodnici zaměněn s jiným dítětem. Jednoho dne ale jejich práh překročí mladá talentovaná pianistka Jeanne.

Zatímco spíš

Cesar pracuje jako vrátný v obytné budově v Barceloně. Dennodenně se tak setkává s obyvateli domu a ví o nich již témeř každičký detail. Zvláště pak Clara je (ne)vděčným objektem jeho zájmu milá bezstarostná mladá žena, jejíž úsměv však Cesarovi nahání husí kůži. Nenávidí ji a cítí, že nebude šťastný, dokud jí neučiní ze život peklo.

Mr. Nice

Životopisný snímek britského režiséra Bernarda Rose vznikl podle knihy Howarda Markse (nar. 1945), který, než byl dopaden a v roce 1988 odsouzen na pětadvacet let, pašoval do Velké Británie a posléze i do USA takzvané lehké drogy, tedy marihuanu a hašiš. Příběh je koncipován jako protagonistova „one man show“, v níž otevřeně líčí svůj život. – Howard Marks je absolvent Oxfordu, charismatický muž, zábavný společník, oddaný manžel a milující otec. Jenže se věnuje nezákonným činnostem jako pašování, dealerství, spolupráci s IRA a klamání úřadů. K překračování zákonů a k získání bohatství mu napomáhá souhra osudných náhod a podle jeho slov i to, že nebyl sobecký, když se dostal k většímu množství marihuany, než stačil vykouřit. Zároveň po skromných začátcích dokazuje, že má kromě dobrodružné povahy též chladnokrevné uvažování a obchodnickou vypočítavost. – Marks byl po sedmi letech, strávených ve vězení v USA, podmínečně propuštěn. Vydání memoárů mu zaručilo popularitu i dobrý odrazový můstek k boji za legalizaci marihuany. Je tedy na divácích, jaký postoj ke spornému, amorálnímu hrdinovi zaujmou, protože právě tímto aspektem jeho osobnosti se tvůrci nezabývají, podobně jako tomu bylo v životopisném snímku Kokain (FP 9/2001) s Johnnym Deppem. - Film věrně zachycuje uvolněnou a rozevlátou atmosféru šedesátých let obrazem, výpravou, kostýmy, jimž odpovídá i stylový soundtrack (kromě příliš vemlouvavé originální hudby Philipa Glasse). Rhys Ifans jako Marks i David Thewlis jako člen Prozatimní IRA McCann dávají svým postavám humor a absurdní nadsázku, takže o zábavu je postaráno a nevážně se líčí velmi vážné věci.

Nemají pokoj svévolníci

Režisér a scenárista Enrique Urbizu vystudoval informatiku a bez filmového akademického vzdělání si na 8 mm kameru začal natáčet krátké filmy. Na konci 80. let debutoval celovečerním snímkem Tvoje děvče je bláznivé (1988). V současnosti vede na Filmové škole v Madridu režijní kurz a do roku 2010 působil jako viceprezident Španělské akademie umění a filmových věd. Jeho nejnovější snímek Nemají pokoj svévolníci odhaluje těžko proniknutelné sítě prostituce, špinavého obchodu s drogami i terorismu, které jsou obrovským celosvětovým problémem. Téma Urbizuho snímku je tedy velmi aktuální. Vypráví příběh zkorumpovaného policejního veterána inspektora Santose Trinidada, alkoholika, který v nočním klubu zavraždí tři nevinné lidi. Vzápětí Santos pátrá po svědkovi jeho zločinu, aby ho zlikvidoval, zatímco mu jsou v patách i svědkyně Chacón s detektivem Leivem. Film v roce 2012 získal 6 ocenění Goya za nejlepší film, nejlepší režii, nejlepší původní scénář, nejlepší střih, nejlepší zvuk a nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli. Obdržel 5 cen CEC Award (Cinema Writers Circle Awards) téměř ve všech hlavních kategoriích a navíc získal katalánskou národní filmovou cenu Gaudí Award a byl vyhlášen nejlepším evropským filmem roku 2012.

Princezny

Příběh dvou žen, dvou prostitutek, dvou princezen. Jednou z nich je Caye – necelých třicet let, dělnická třída, načesaná ofina a snad i přitažlivost. Druhá je Zulema, snědá a roztomilá, dennodenně sužovaná zoufalstvím z toho, že musí jíst trpký chléb vyhnanství. Když se potkají, jsou každá v jiné pozici a v podstatě proti sobě. Svět prostituce totiž jen s nelibostí sleduje příliv přistěhovalkyň. Caye a Zulema brzy pochopí, že i přes jisté rozdíly obě kráčí po stejném vratkém laně. Z jejich spiklenectví se rodí tento příběh. Princezny jsou tak citlivé, že vypovězeny ze svého království, umírají žalem.

Real je naše vášeň

Pět příběhů z fotbalového prostředí ukazuje tento sport i v momentech, které normálně nevidíme. Real Madrid, jeden z nejúspěšnějších fotbalových klubů, se představuje ve směsici fikce a reality, v zábavných i dojemných momentech, které zaručeně strhnou každého sportovního fanouška.

Route Irish

Route Irish je název nového snímku legendárního režiséra Kena Loache. Tvůrce, jenž se ve filmech zaměřuje na sociálně citlivá témata, si tentokrát zvolil problematiku války v Iráku a její komercializace. Dva bývalí britští vojáci podnikají na Blízkém východě jako zásobovatelé americké armády, jeden z nich ale nešťastnou náhodou zemře, což druhého podnítí k pátrání, zda kamarádova smrt nebyla připravená dopředu

Salome

Legendární režisér Carlos Saura přidal k dlouhé řadě žánrově rozmanitých filmografií také snímek pojednávající o baletním představení s názvem Salome. Všeobecně známý biblický příběh vypráví o krásné tanečnici Salome, která je zamilovaná do Jana Křtitele. Ten její city neopětuje a zhrzená Salome využije svých půvabů k pomstě. Saura vnímá baletní představení nejen jako příběh vyjádřený pohybem. Performanci je třeba připravit, vybrat tanečníky, navrhnout scénu...

Symetrie lásky

Mladá novinářka Alex náhodně vstoupí do života přitažlivého právníka Kylea, který netuší, že jeho bývalá manželka Elizabeth se po dlouhé době vrátila z Paříže. A navíc, po smrti svého staršího druhého manžela i velmi bohatá. Elizabeth rozbíhá svou kariéru psycholožky a má nového pacienta, Richarda. Richard platí za své sezení s Elizabeth penězi, které si vydělal prodejem čokolády během reklamních akcí v supermarketu. Mezitím však čeká na vydání svých knih. A jedna z jeho knih vypráví příběh o jeho bývalé přítelkyni Alex. Symetrie lásky je svěží a vtipná mozaika příběhů o mezilidských vztazích, touze, závisti, zvědavosti, ale především o lásce, kterou všichni neustále hledáme.

Čtyři mušketýři

Jeden za všechny, všichni za jednoho! Příběh o odvaze, cti, přátelství, věrné lásce, ale zároveň o zradě, intrikách a podlosti. Výpravný film Tři mušketýři anglického režiséra Richarda Lestera s lehkým humorem rozvíjí romantického ducha slavného románu Alexandra Dumase. Vypráví o dobrodružstvích d´Artagnana (Michael York) a jeho přátel Athose (Oliver Reed), Porthose (Frank Finlay) a Aramise (Richard Chamberlain), o jejich lásce k boji pro boj samotný, o jejich odvaze, s jakou se postaví proti všemocnému kardinálovi Richelieu (Charlton Heston) v zájmu ochrany královniny cti. S dávkou ironie tvůrci zobrazují život na dvoře Ludvíka XIII., kardinála Richelieu, Buckinhamovu lásku ke královně Anně (Geraldine Chaplinová) i d´Artagnanovu lásku ke krásné Constance (Raquel Welchová). Působivé šermířské souboje, ukázky jezdeckého umění, bohatá výprava, kamera, využívající krásy krajiny, a především herci zvučných jmen, patří ke kladům Lesterova ztvárnění známého příběhu.

Tři mušketýři

Výpravný film Tři mušketýři anglického režiséra Richarda Lestera s lehkým humorem rozvíjí romantického ducha slavného románu Alexandra Dumase. Vypráví o dobrodružstvích d'Artagnana a jeho přátel Athose, Porthose a Aramise, o jejich lásce k boji pro boj samotný, o jejich odvaze, s jakou se postaví proti všemohoucímu kardinálu Richelieuovi v zájmu ochrany královniny cti. S dávkou ironie tvůrci zobrazují život na dvoře Ludvíka XIII., Kardinála Richelieua, Buckinhamovu lásku ke královně Anne id'Artagnanovu lásku ke krásné Constancio. Působivé šermířské souboje, ukázky jezdeckého umění, bohatá výprava, kamera, využívající krásy krajiny, a především herci zvučných jmen, patří ke kladům Lesterovho ztvárnění známého příběhu.

Hloupá ruka zákona

Torrente, bývalý policista, je zpět a v ještě lepší formě než dřív! Tentokrát zaujme roli bodyguarda a vypořádá se s ní po svém. Torrente sice ničím nepřipomíná klasické hrdiny, o to zábavnější však jeho počínání je! V komedii plné drsného humoru a vtipných hlášek, která nešetří nikoho.

Trojitý agent

Francie, 1936 - 1937. Lidová fronta vyhraje volby, začne španělská občanská válka, Hitler a Stalin začnou s manipulací a špionáží. Brilantní Fjodor Voronin, který se stal generálem ve dvaceti, je zástupcem v Bílé ruské vojenské unii, aby nahradil stárnoucího generále Dobrinského. Fjodorova řecká manželka Arsinoe maluje a drží se mimo politiky. Když se zhorší její zdravotní stav, pozorný Fjodor musí řešit její péči - na pozadí šachové partie, v níž proti sobě stojí láska k vlasti a láska k Arsinoe, ideologie, machinace moci ve věcech života a smrti.

Verbo

Hraný žánrový debut mladého španělského režiséra Eduarda Chapero-Jacksona byl v roce 2011 nominován na lokální prestižní ceny CEC (Cinema Writers Circle – spolek filmových kritiků a scenáristů) za nejlepší herecký výkon v hlavní roli a za nejlepší režii a za ty stejné filmové kategorie i na mezinárodně uznávané národní filmové ocenění Goya. Fantazijní snímek vypráví příběh adolescentní Sary, která ještě nedokáže porozumět okolnímu světu a nedokáže si v něm najít místo. Neustálé hledání odpovědí na nezodpovězené otázky ji přivede do tajemného fiktivního světa, kde se pouští do různých, životu nebezpečných dobrodružství, aby našla samu sebe i cestu v mlze zahalenou bludišti, nazývaném svět.
říjen 2017
PÚSČPSN
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
listopad 2017
PÚSČPSN
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30