...ale film je moje milenka

Druhá část dokumentu, který vypráví o životě a tvorbě velikána světového filmu Ingmara Bergmana. Očima Liv Ullman sledujeme jeho kroky životem i kariérou a cenné rozhovory poskytují lidé, pro které Bergman byl, je a bude opravdovým vzorem - Woody Allen, Olivier Assayas, Bernardo Bertolucci, Arnaud Desplechin, John Sayles, Martin Scorsese či Lars Von Trier. Ti na něj vzpomínají s láskou a vděkem. Ingmar Bergman byl člověk, který viděl v každém svém projektu novou výzvu - jak pro sebe, tak pro lidi, se kterými pracoval. Režisér Stig Björkman v roce 2009 shromáždil materiál, který se točil od roku 1965, během příprav a natáčení Bergmanových filmů. Doplnil ho vyprávěním autorovy oblíbené herečky a komentáři sedmi významných, současných tvůrců, čímž vznikl jedinečný dokument, který přináší portrét švédského režiséra, scénáristy a producenta v oblasti filmu, divadla a televize - jednoduše jednoho z nejvýznamnějších filmařů 20. století. Název druhého dílu ze dvou propojených dokumentů odkazuje na umělcův citát: "Divadlo je moje manželka, ale film je moje milenka."

Tváří v tvář

Příběh citově okoralé ženy, která ve vyhrocené krizové situaci zjišťuje propukající duševní chorobu, napsal Bergman pro Liv Ullmannovou, tehdy už svoji bývalou partnerku. I když film pak označil za umělecký nezdar, pro herečku mělo období jeho geneze a vzniku velký osobní i tvůrčí význam. Autentický průběh natáčení si písemně zaznamenávala a zápisky později publikovala v autobiografické knize „Proměny“. Psychiatrička Jenny selhává lidsky i jako lékařka, neschopna zodpovídat za sebe jako za člověka ani za pacienty. Po nezdařeném pokusu o sebevraždu prochází terapií, kterou prožívá jako retrospektivní psychodrama svého dosavadního života. V hermeticky utěsněném vnitřním světě znovu prodělává klíčové situace, v nichž „hraje“ sebe samu, zjevují se jí patologicky deformované osoby z minulosti i přítomnosti jako typické přízraky bergmanovského panoptika, z nichž zvlášť utkví stará žena s jedním okem jako personifikovaná smrt. Dušezpytně nazřená postava Jenny, téměř zbavena spojů s reálným světem, je očividně Bergmanovou projekcí, i když zahalenou do ženského mimikry. Film, v němž dominuje sólo ženská role umocněná osobním hereččiným nasazením, je instrospektivním průhledem do narušené psychiky. Strhující výkon Ullmannové místy přesahuje hranice uměleckého vyjádření, takže filmová postava vzbuzuje sugestivní dojem skutečného klinického případu.

Tvář

Do mestečka prichádza nevídaná atrakcia v podobe Voglerovho magnetického divadla. Skupinka komediantov musí žiadať o povolenie mestského konzula. Ten súhlasí, avšak na popud Vergera musí skupina dokázať, že nejde o šarlatánstvo. Konzul s radou uzatvárajú stávku a centrom deja sa stáva mystický súboj mágie v podaní záhadného Voglera a rozumu stelesneného Vergerom. Paradoxne sa obaja potácajú v takmer identickom sebaklame a nie sú schopní ponúknuť iné ako lož a pretvárku. Vergerus ako typický arogantný racionalista a manipulátor túži za každú cenu rozbiť auru mystického zázraku a hypnotizmu, ktorú okolo seba Vogler šíri.

Antikrist

Muž (Willem Dafoe) a Žena (Charlotte Gainsbourgová) se vášnivě milují. Černobílé záběry klouzavé kamery si vychutnávají jejich zaujetí sexem. Zároveň sledujeme krůčky dítěte, které se s nadšením blíží směrem k padajícím sněhovým vločkám za otevřeným oknem. Divák již tuší, jak tato scéna dopadne, a tragédie, která se dala snadno odvrátit, samozřejmě navždy změní životy Muže a Ženy. Žena zcela zkolabuje, Muž se snaží zachránit jejich manželství a ulehčit jejich utrpení. Navrhuje společnou terapii v odlehlém dřevěném srubu uprostřed lesů, které, k divákovu překvapení, jako by vystoupily z té nejhorší noční můry. V tu se mění i pobyt manželů a to, co mělo být jejich „rájem“, se stává tím nejhorším peklem. Oživlá příroda a zvrácená psychologie hrají velkou roli v tomto podivném experimentu – vrátí se Muž a Žena jako dvojice, nebo každý sám? Vrátí se vůbec? Jeden z nejkontroverzněji přijatých filmů letošního MFF v Cannes vynesl Charlotte Gainsbourgové Cenu za nejlepší ženský herecký výkon.

Ze života loutek

Silné a dosti výřečné drama odkazuje nejen názvem, ale i citacemi na slavnou pohádku o dřevěném panáčkovi, který pod rukama zkušeného řezbáře ožije. Bergman se zde zabývá tématem, které ho pronásledovalo roky - jak je možné, že se od sebe snaží odtrhnout dva lidé, kteří se hluboce milují. Sexuální frustrace, nevydařené manželství i děsivá smrt - to by nebylo v Bergmanové tvorbě nic nového, ale mistrovská kamera Svena Nykvista činí z tohoto filmu dokonalý a jedinečný zážitek. Petr a Katarina se jeden druhému vzdalují. Ona hledá útěchu v náručí milenců, on se utápí v depresích, které vedou až k nečekaně brutální vraždě prostitutky. Snímek, který vznikl v Německu během Bergmanova "daňového exilu", se vyznačuje černobílým ztvárněním, kromě úvodní a závěrečné scény "ze současnosti", které jsou barevné. Protipólem depresivní nálady filmu, který přináší analýzu vrahova života a jeho psychopatických stavů, je svěží disko hudba, která zní během závěrečných titulků.

Avalon

Švédský režisér Axel Petersén ve svém hraném debutu přináší nekonvenční portrét stárnoucích lidí, ocitajících se někde mezi společenskou elitou a zločinem, kteří unikají z reality do iluzivního světa bezstarostné zábavy a krátkodobých rozkoší. Lehkovážný život šedesátníka Janneho, vlastníka nově založeného nočního klubu Avalon, se však zkomplikuje nečekanými událostmi s katastrofálními následky.

Babycall

Noomi Rapace, která zazářila v roli Lisbeth Salander v trojdílné televizní adaptaci sbírky novel švédského novináře Stiega Larssona si tentokrát si zahrála matku 8 letého syna Anderse, kteří společně utečou od násilnického otce a manžela. Ze strachu, že je najde, Anna svému synovi dá do pokoje vysílačku, aby si i v noci byla jistá, že je v pořádku. Z malého přístroje se však začnou ozývat zvláštní neidentifikovatelné zvuky.

Bílý bílý svět

King je pohledný čtyřicetiletý bývalý horník, který nyní vlastní bar. V minulosti měl poměr s místní kráskou Ruzicou, manželkou jeho tr enéra boxu. Když se manžel o jejich poměru dozvěděl, byl tak nepříčetný, že Ruzici nezbývalo než ho zabít. Po sedmi letech ve vězení se Ruzica vrací a nachází svého milovaného Kinga zamilového do krásné mladé dívky: Ruziciny dcery Rosy.

Obrazy z hřiště

Obrazy z hřiště jsou prvním ze dvou dokumentů Stiga Björkmana o Ingmaru Bergmanovi. Snímek kombinuje scény ze zákulisí s Bergmanovými audio nahrávkami, nově nahranými rozhovory s herečkami Harriet Andersson a Bibi Andersson a speciálním úvodem od Martina Scorseseho. Björkman tento unikátní materiál poprvé představil v Cannes v roce 2009. Na začátku 50. let si Ingmar Bergman pořídil kameru 9.5mm Bell & Howell, kterou používal jak pro natáčení filmů, tak pro soukromé účely. Obrazy z hřiště čerpají z této sbírky nahrávek a vytváří bohatý a rozmanitý portrét jednoho z největších filmových umělců všech dob. Tyto obrazy z režisérova dospělého hřiště jsou doplněny Bergmanovými vlastními komentáři z různých rozhovorů, zatímco herečky Harriet Andersson a Bibi Andersson přispívají svými živými osobními vzpomínkami. Tento zákulisní materiál je od roku 2007 registrován v Unesco programu Paměť světa.

Blikající světla

Torkild ,vůdce gangu drobných, ale bezohledných kodaňských zlodějíčků, touží provést svůj poslední zločin, který mu zajistí bezstarostný život v cizině. Potká ho štěstí v podobě Muže z Fara , otrlého kriminálníka, který ho najme spolu se třemi kumpány, aby ukradli pytel se čtyřmi miliony dánských korun. Povedený čtyřlístek se rozhodne uprchnout do Barcelony. Cestou se jim ale rozbije auto, přičemž objeví opuštěný dům, jenž býval restaurací. Torkilda napadne ho zrekonstruovat. Anders Thomas Jensen, jenž napsal scénáře filmů V Číně jedí psy a Mifune, popisuje v sérii retrospektivních scén hrozné rodiny, v nichž čtveřice mužů vyrůstala. Život v partě jim nahrazuje život, který nikdy nepoznali. Gunnar Rehlin.

Call Girl

Film odkrývá temnou stránku politicky neutrálního státu, ve kterém hnízdí svět třpytivých, erotických i striptýzových klubů a špinavých apartmánů, určených pro nelegální činnost, prostřednictvím příběhu mladé Iris z nejnižší vrstvy společnosti. Marcimainův snímek vyniká soustředěnou rekonstrukcí atmosféry tehdejší doby, zavánějící naléhavými společenskými změnami a na MFF v Torontu v roce 2012 získal Cenu mezinárodní filmové kritiky FIPRESCI.

V moci davu

Dvě rozkošné, ale poněkud afektované blondýnky spolu tlachají o ničem, trestají jednu skleničku za druhou a přitom se fotí. Skupinka mladíků se věnuje vzájemným sexuálním experimentům. Mladá učitelka se pokouší vyřešit případ šikany, které se na jednom z žáků dopouští její kolega učitel. Malý chlapec je během oslavy svých narozenin zraněn, ale bojí se o tom někomu říct. A i málo stačí k tomu, aby se řidič rozhodl udělat si ze svých cestujících vězně. A co tyto příběhy pojí? Skoro nic. Snad jen to, že se všechny odehrávají ve Švédsku. Ale stejně tak bychom mohli být jejich svědky kdekoli na světě, protože patrně nikde na planetě neexistuje místo, kde by lidé nepodléhali stádnímu chování, ale stejně tak neměli touhu se z davu a masovosti vymanit a překračovat společenská tabu. Formálně originální a svým vyzněním pozoruhodné i alarmující švédské drama s prvky černého humoru, které uspělo také na tuzemském filmovém festivalu v Karlových Varech, natočil v roce 2008 renomovaný skandinávský režisér Ruben Östlund.

Svatba mezi citrony

Po filmu Lepší svět oceněném Oscarem přichází režisérka Susanne Bier s mimořádnou romantickou komedií, která splňuje všechny definice tohoto žánru, přestože se nebojí ani vážných témat. Dvě velmi odlišné rodiny se setkávají v nádherné staré italské vile uprostřed citrónového sadu na pobřeží moře. Důvodem setkání je svatba krátce zamilované dvojice. Setkání rodiných příslušníků, starých lásek a kamarádů vynese na povrch spoustu vášní. Susanne Bier ve svém novém filmu Svatba mezi citróny spojila s citem a jistotou téma lásky, absurditu, humor, břitké dialogy, jemně vykreslené charaktery a zdánlivě jednoduché životní pravdy.Všechno, co je opravdu potřeba k šťastnému životu, je láska. I když si myslíme, že je po všem, možná všechno teprve začíná. Film získal cenu EFA za Najlepšiu európsku komédiu roka 2012.

Prší nám na lásku

9. listopadu 1946 měl ve Stockholmu, v kině Astoria, premiéru Bergmanův druhý celovečerní film Prší nám na lásku. Po nepříliš úspěšném debutu Krize (1946) si tentokrát vzal Bergman ke zpracování divadelní hru norského autora Oscara Braathena Dobří lidé. Prší nám na lásku je jakousi sociální pohádkou, ve které nezaměstnaný chlapec z města potkává půvabné venkovské děvče. Zamilují se do sebe a snaží se žít normální život zamilovaných. Nic však není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Předsudky okolí jsou k bývalému trestanci a k těhotné svobodné dívce nemilosrdné a jejich vztah se musí podrobit prvním velkým zkouškám, při kterých se projeví jejich skutečný charakter. Prší nám na lásku je štiplavou kritikou tehdejší kultury, která nutí lidi ke zločinu a k životu na okraji společnosti. Je příběhem o tvrdosti, kterou musí člověk vydržet, aby zůstal upřímný a čestný ve světě plném korupce a egoismu. Chamtivost je zde nemocí, která zabíjí dobro, infekcí, která šíří temnotu do duší lidí a která si drží lásku na mušce.

Sedmá pečeť

Od nepaměti vyprávěný příběh o hledání Boha a smyslu života. Středověký rytíř Antonius Block se úporně snaží vyřešit tyto záhady, ale jak sám říká: "Boha volá, vzývá, ale z temnot se nikdo neozývá." Následně se utvrzuje v tom, že Bůh neexistuje a ani Smrt mu nedokáže pomoci, vždyť, jak sama říká: "Je nevědomá." A právě čas strávený hraním šachové partie se samotnou Smrtí, mu umožní smířit se se světem a poznat skutečnou sílu lásky. Film, popisující cestu za hledáním Boha, je zařazen v seznamu "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. Nachází se v kategorii filmů, které jsou významné svou uměleckou hodnotou.

Kdo je tady ředitel?

Bláznivá komedie, která zcela vystupuje mimo tradiční téma a styl Larse von Triera. Majitel IT agentury si vytvořil postavu imaginárního šéfa, ale když chce firmu prodat, nezbývá mu než najmout podřadného herce, který bude zaskakovat nejen při jednáních.

Ďáblovo oko

"Nevinnost panny je ječmenem v oku ďábelském," říká staré irské přísloví, které Ingmar Bergman převedl do filmového jazyka ve snímku Ďáblovo oko z roku 1960. Fantasy komedie je tak protikladem středověké balady Pramen panny, kterou režisér natočil v tom samém roce. Jarl Kulle ztvárnil na filmovém plátně Dona Juana, kterého na Zemi poslal ďábel, aby svedl nevinné děvče Britt-Marie (Bibi Andersson). Don Juan postupuje šikovně a zdá se, že je vše na dobré cestě ... dokud ho dívka neodmítne. Nejznámější svůdce na světě je tak navždy ztracen - jednak pro lásku ke krásné Britt-Marie, ale i proto, že se musí vrátit do Pekla, aby si odpykal si zbytek svého trestu. "Pro ty, kteří milují, není žádný trest dost tvrdý," prohlašuje ďábel.

Po svatbě

Film dánské režisérky Susanne Bier (Bratři) byl nominován na Oscara za nejlepší cizojazyčný film a patří k tomu nejlepšímu, co nám současná skandinávská kinematografie může nabídnout. Hrdinou filmu je charismatický a talentovaný dánský herec Mads Mikkelsen (Casino Royal) pracující v indickém sirotčinci, který zoufale potřebuje finanční prostředky. Ty se nabízejí z rodného Dánska, země, kterou nechal daleko za sebou. Životní situace, které ho tam čekají, změní obchodní cestu v dramatickou, bolestnou zkoušku pro všechny zúčastněné.

Po zkoušce

Televizní snímek Ingmara Bergmana Po zkoušce je komorní dramatem ztvárněným třemi vynikajícími herci. Erland Josephson, Lena Ohlin a Ingrid Thulin přinášejí divákům pohled na stárnoucího divadelního režiséra, za kterým přijde po zkoušce mladá herečka toužící po jeho náklonnosti a lásce. Tváří v tvář mladé krásce se bezděky vrací ve vzpomínkách k její matce, jeho bývalé přední herečce a zároveň milence. Racionální, přemýšlivý a pečlivý tvůrce se smiřuje se svým životem a získává nový pohled na příležitosti, které se mu nyní nabízejí.

Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě

Jako moderní Don Quijote a Sancho Panza, tak Sam a Jonathan, dva cestující prodejci s drobnými cetkami, nás vezmou na kaleidoskopickou toulku lidskými touhami. Na výlet, který nám ukáže krásu jednotlivých momentů lidského života, malichernost druhých, humor i tragédii, které se skrývají uvnitř každého z nás, majestátnost života či lidské slabiny. S panoramatickým výhledem poukazuje holub ze své ptačí perspektivy na lidský stav. Opeřenec je ohromen lidmi – jejich aktivitami, pošetilostmi, pýchami a nervozitou, kterým se snaží porozumět a pochopit je. Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě je třetím závěrečným filmem Anderssonovy trilogie o lidském bytí, ve které se tvůrce snažil vytvořit napětí mezi banalitami a podstatnými věcmi, mezi komickým a tragickým – ukázat protichůdnost a dynamickou povahu existence, zatímco formuje myšlenku, že lidský druh potenciálně směřuje k apokalypse, ale také že její výsledek máme ve svých rukách.

Královská aféra

V novém snímku Nikolaje Arcela, na kterém se scénáristicky podílel i kontroverzní Lars von Trier, budeme svědky příběhu britské princezny Karoliny Matyldy Hannoverské (Alicia Vikander), která byla v pouhých patnácti letech donucena provdat se za svého bratrance, dánského krále Kristiána VII. (Mikkel Folsgaard) Ten bohužel trpěl schizofrenií, a proto manželství bylo pro Karolinu Matyldu spíše utrpením - král ji dával jasně najevo, jak jí opovrhuje a dával přednost životu plnému orgií. Královna tak žila v osamění. I přes to všechno se jim čtrnáct měsíců po svatbě narodil syn Frederik VI. (William Johnk Nielsen), budoucí král dánský a norský. Karolina Matylda s ním v poklidu žila na zámku v Kodani, když jednoho dne se král vrátil z cest a přivezl si s sebou německého lékaře a psychologa Johanna Friedricha Struensee (Mads Mikkelsen). Mezi lékařem a královnou i přes počáteční nevraživost však brzy vzplanula láska.

Lekce v láske

David je gynekolog a má poměr s jednou ze svých pacientek. Když se jeho žena Mariane o nevěře dozví, opustí ho s jeho nejlepším přítelem Carlem-Adamem. Oba jsou přesvědčeni, že se rozvedou, ale po náhodném setkání si manželé uvědomí, že 15-letý vztah plný nezapomenutelných zážitků je natolik pevný, že ho jen tak něco nerozbije.

Evropa

Pozoruhodný snímek EVROPA je třetí částí osobité autorské filmové trilogie, pátrající po duchovním fenoménu prostoru, v němž žijeme (PRVEK ZLOČINU, 1984, EPIDEMIE, 1987, EVROPA, 1991). Jeho tvůrce, dánský režisér Lars von Trier, situuje příběh do Německa "roku nula" (těsně po válce), do země těžce traumatizované svou prohrou, zmrazené do temnoty noci a beznaděje, a kontrolované (i devastovaného) Spojenci. Většina obyvatelstva tu však skrytě sympatizuje s nacistickými myšlenkami, a někteří se dokonce aktivně podílejí na destruktivních akcích werwolfů. Do tohoto místa a času přijíždí mladý Američan Leo, syn německého emigranta, aby "pomohl Německu". Pod přísným dohledem autoritářského strýce se stane průvodčím v lůžkových vozech první třídy u společnosti Zentropa. Seznámí se s majitelem společnosti, s Američany sympatizujícím Maxem Hartmannem, a zamiluje se do jeho dcery Kathariny. Avšak svět osobních jistot, jímž se citlivý mladík pokouší izolovat od okolní děsivé reality, snad právě proto drtivě zasáhne do jeho osudu...

Vězení

Vítejte v hravém světě Bergmanova probouzejícího se génia. Film příznačně otevírá zvuk filmového "gongu" (dobová klapka). A stejný gong film uzavírá. Že by film ve filmu? Režiséra Martina navštíví jeho bývalý učitel, který trpí duševní chorobou. Starý profesor přichází s námětem na nový film o pekle a ďáblu, jehož základem má být myšlenka, že peklo je na zemi a ďábel má nad životy lidí neomezenou moc. Martin se o nápadu zmíní novináři Thomasovi, který píše filmové scénáře. Ten věří, že by film mohl mít úspěch, protože ví o ideální představitelce hlavní role - Birgitte Caroline, která žije se svým "ochráncem" Peterem u své sestry. Ta neváhá připravit o život Birgittino novorozené dítě. Nešťastná Birgitte Caroline utíká a setkává se s Thomasem, který si vsugeroval, že zavraždil svou ženu. Jejich životy se na krátkou chvíli spojují.

Fanny a Alexander

Fanny a Alexander je Bergmanovou vysněnou rodinnou kronikou. Ekdahlovi jsou divadelní rodinnou z vyšší střední vrstvy, ukrytí před vzrůstajícím chaosem vnějšího světa. Očima desetiletého Alexandera sledujeme jeden bouřlivý rok v životě rodiny Ekdahlových. Alexanderovi představivost pohání kupředu kouzelné události, které vedou a následují po smrti jeho otce. Díky novému sňatku jeho matky s přísným prelátem jsou však Alexanderovi a jeho sestře Fanny odmítnuty všechna možná potěšení a děti jsou vystaveny jakémusi gotickému hororu. Biskup je Bergmanovskou postavou, jejíž přísnost překračuje zdravou mez. Jeho podlost však snímek zároveň nahrazuje „laskavostí, náklonností a dobrem“. Fanny a Alexander bylo původně zamýšleno jako Bergmanovo poslední dílo a představuje tak vrchol jeho tvorby. Oscar pro nejlepší výpravu, nejlepší kameru, nejlepší kostýmy, nejlepší cizojazyčný film a nominace na nejlepšího režiséra – Ingmara Bergmana. Celovečerní film byl digitálně zrestaurován z původního negativu a soundtracku.

Fanny a Alexander, část I.

Mladý Alexander zahlédne nadpřirozené jevy těsně předtím, než se jejich široká rodina shromáždí u jejich prababičky doma na tradiční vánoční večeři. Epizoda I obsahuje Prolog a První akt: Rodina Ekdahlových slaví Vánoce.

FANNY A ALEXANDER, část II.

V další epizodě se Alexandrova rodina rozdělí, a to kvůli smrti otce a následného sňatku matky s chladným knězem Vergérusem. Epizoda 2 obsahuje Druhý akt: Zkouška duchů a Třetí akt: Rozchod.

FANNY A ALEXANDER, část III.

V předposlední epizodě, Fanny a Alexander stále trpí pod nadvládou jejich krutého otčíma zatímco několik duchů navštíví svět živých. Epizoda 3 obsahuje Čtvrtý akt: Události léta.

FANNY A ALEXANDER, část IV.

V poslední epizodě Izák plánuje záchranu Fanny a Alexandera ze spárů jejich nevlastního otce. Epizoda 4 obsahuje Pátý akt: Démoni a Epilog.

Farö-dokument 1979

Nesnesitelný chlad a téměř nelidské životní podmínky v zimě, zároveň mírné a příjemné léto - tyto klimatické extrémy jsou charakteristické pro ostrov Faro, který Ingmar Bergman poprvé navštívil, když na začátku 60. let hledal vhodné exteriéry pro svůj film Jak v zrcadle. Nakonec zde natočil i další úspěšné filmy, např. Persona či Náruživost, a vybudoval si zde svůj domov. V roce 1969 natočil Bergman první část dokumentu, ve kterém se zamýšlel nad místními mizejícími tradicemi a hrozbou odchodu mladých lidí na pevninu. Zároveň však udělal i překvapivě přímý a politický dokument o nesporném významu ostrova. Švédští kritici snímek označili za "jedno z jeho nejkvalitnějších děl". O deset let později se režisér rozhodl natočit druhý pohled na situaci ostrova. (Na rok 1989 plánoval i třetí pokračování, ale to se už neuskutečnilo.) Tento nový pohled je až překvapivě optimistický. Kdysi nespokojení teenageři se dnes na ostrov vracejí pro možnost klidného, odlehlého života. Krásy přírody propletené se zajímavými rozhovory a každodenními rituály na ostrově Faro tvoří komplexní, nenápadný a láskyplný portrét, který byl v roce 1980 na MFF v Chicagu nominován na cenu Zlatý Hugo za nejlepší dokument.

A co všechny ty ženy

První Bergmanův barevný film byl zároveň jednou z mála jeho komedií. Otevřený postoj vůči kritikům a jejich kvazi erudovanému hodnocení uměleckých děl představuje vynikajícího a jedinečného Jarla Kulla v roli Cornelia a mnohé z Bergmanových nejlepších hereček. Namyšlený hudební kritik Cornelius přichází do domu slavného violoncellisty Felixe, aby o něm napsal knihu. Dostat se do blízkosti umělce se ale jeví jako zcela nemožné. Naštěstí, v jeho domě žije dost žen, které mohou podle všeho o životě umělce hodně prozradit. Pikantní historky jsou tak živnou půdou pro mladého "pisálka" a jeho knihu.

Vyšší moc

Čtyřčlenná švédská rodina cestuje do francouzských Alp, aby si při lyžování oddychla a nerušeně spolu strávila pár vzácných volných dní. Dovolenkovou idylu s hřejivým sluncem a zasněženými velkolepými horami však naruší mohutná lavina, řítící se během oběda na otevřenou restauraci na terase. Ebba chrání své vyděšené děti a zoufale volá na svého manžela Tomase, který však v panickém strachu utíká do bezpečí. Lavinová katastrofa se nakonec nekoná, avšak ze vzniklé sněžné mlhy se postupně vynořuje zahanbení, nejistota a výsměch. Manželství Tomase a Ebby i pokojný život rodiny visí na vlásku a Tomas vnitřně bojuje s vlastním selháním a všemožně se snaží obnovit svou napjatou úlohu otce.

Za hranicemi

Píše se prosinec 1942. Norsko je obsazeno Němci a sousední Švédsko čeká na německou reakci. Mladý švédský poručík Aron Stenström plánuje svatbu a založení rodiny, nyní ale přichází k vlaku, aby vyzvedl mladého vojáka Svena - svého mladšího bratra - a přidělil ho k jednotce 83. kontrolního stanoviště, které se nachází v oblasti Värmland na severní hranici s Norskem. V noci na obzoru zahlédnou bitvu, která probíhá za hranicí v Norsku. Mladý Sven se spolu s dalším vojákem rozhodne na vlastní pěst jít k hranicím a prověřit pohyb Němců. Akce končí fiaskem a zajetím obou mužů. Poručík Aron se tak s ostatními vojáky z kontrolního stanoviště vydává na záchranu svého bratra daleko za hranice, na území okupovaného Norska. Jejich výprava se však nelíbí švédskému velení, které nemá zájem rozpoutat válku s Německem. Jen pokud to ale nebude nutné.

Večer kejklířů

Stárnoucí cirkusový principál Albert Johansson je rozčarovaný z blednoucí a mizející slávy kdysi zářících cirkusů. Diváků ubývá, financí se nedostává a cestování po světě již není tak krásné a svobodné jako kdysi. Vydává se za svou bývalou ženou, aby po dlouhém čase viděl své dva syny, zatímco jeho přítelkyně si začíná milostný románek s hercem. Najde Albert konečně štěstí a lásku, které mu v životě už dlouhou dobu chybí?

Lepší svět

Film vypráví příběh dvou rodin, jejichž osudy se náhodně spojí skrze přátelství dvou dospívajících synů. Elias, jehož otec pracuje jako doktor v Africe a prožívá právě manželskou krizi, je šikanován ve škole, zatímco Christian, který se rozhodne ho bránit, se do města přistěhoval s otcem po nedávné smrti matky. Film řeší zdánlivě jasné etické otázky po smyslu pomsty a násilí s ní spojeným. To vše na pozadí skutečných světových konfliktů, kterým čelíme a které reprezentuje právě postava dánského lékaře v Africe. Může v dnešním světě ještě obstát ideál, že pomsta neřeší konflikt, a že odpuštění je počátkem naděje? Film dánské režisérky Susanne Bierové, autorky snímku Po svatbě, je emočně bohatým a upřímným dramatem současného člověka. Snímek získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film.

Přístav

Ve svém raném snímku se Bergman soustředí na provinční přístavní město, kam se po letech plavby vrátí mladý námořník Gösta, který vzápětí zachrání nešťastnou Berit před jejími sebevražednými úmysly. Díky této události se mezi oběma mladými lidmi rozvine silný vztah, s jehož pomocí se chtějí odpoutat od hrůzné minulosti a pocitů osamělosti. Pronásledována problematickou minulostí Berit začne doufat, že vztah s Göstou ji dokáže zachránit před sebezničením. Okolí Berit vnímá jako problémové děvče, které prošlo polepšovnou a ve skutečnosti její osud nikoho nezajímá. Její vztah s despotickou matkou je popsán přesvědčivě a intenzivně - jak kontroluje veškerou Beritinu činnost a ztrpčuje jí život, jak jen může. Gösta, který touží po novém životě, se do Berit zamiluje a vůbec mu nevadí její pohnutá minulost, ani to, že byla v polepšovně. Přístav se stylem přibližuje tvorbě italských neorealistů.

Zde Harold

Čerstvě zkrachovalý podnikatel v oblasti prodeje nábytku Harold vyráží do Švédska unést toho, kdo podle něj zapříčinil jeho bankrot – samotného zakladatele IKEA Ingvara Kamprada. Po čtyřiceti letech úspěšného podnikání v oblasti prodeje nábytku Haroldova firma zkrachuje, jelikož je v těsné blízkosti postaven obchodní dům IKEA. V aktu zoufalství a zlosti se Harold rozhodne odjet do Švédska a unést toho, kdo podle něj zapříčinil jeho bankrot – samotného zakladatele IKEA Ingvara Kamprada. Jaké je ale Haroldovo rozčarování, když zjistí, že Kamprad nachází ve vlastím únosu značné potěšení…

Štvanice

Jan-Erik je v posledním ročníku gymnázia a čeká ho maturita. Největší strach ale má ze sadistického učitele latiny Caliguly, který si na něj zasedl. Jeden večer na poloprázdné ulici potká alkoholem opojenou Berthu, vdovu z obchodu s tabákem, a doprovodí ji domů. Jan-Erik se do starší ženy zamiluje a kromě snahy udržet si neperspektivní románek musí čelit Caligulovým sadistickým a ponižujícím machinacím. Jeho život se však zcela změní, když najde Berthu mrtvou a u ní ukrytého Caligulu. Jan-Erik zjistí, že Bertha a Caligula byli milenci a ocitá se bezmocný ve spletité síti emocionálních her.

Podzimní sonáta

Jediný film, na kterém Ingmar Bergman spolupracoval s Ingrid Bergmanovou. Zároveň poslední, který herečka před svou smrtí natočila. Podzimní sonáta, oceněná Zlatým glóbem za Nejlepší cizojazyčný film (1979), je opětovným potvrzením mistrovské Bergmanovy režie a zároveň hereckým koncertem Liv Ullmanové a Ingrid Bergmanové. Eva, bývalá manželka vesnického pastora, pozve k sobě na návštěvu svou matku, světoznámou klavíristku Charlotte, se kterou se již roky neviděly. Namísto láskyplného a přátelského setkání však na povrch vyplouvají hluboko uložené křivdy a rozpory. Matka, která opustila rodinu, aby se mohla věnovat své hudební kariéře, stráví s dcerou několik dní, během nichž se obě snaží posbírat poslední kousky náklonnosti, které je mohou navzájem spojovat.

Idioti

Skupina lidí se shromáždí v domě na předměstí Kodaně, aby rozbili všechna omezení a představili „vnitřního idiota" v sobě.

Kříž cti

Dva nepřátelští piloti se ve vzduchu navzájem sestřelí a později se sejdou na stejném místě. Ve snaze přežít tuhou zimou v norské divočině musí držet pospolu. Je to začátek dlouhého a nepravděpodobného přátelství.

Italština pro začátečníky

Režisérce se podařilo natočit milý film o pětici obyvatel jednoho města, které spojují jejich povahy - jsou nejistí ve svém počínání, lehce zranitelní a stále ještě bez partnerů. Jedné zimy se všichni zapíší do večerních kurzů italštiny a všichni se také stanou obětí série nečekaných náhod.Stále sklíčený Andreas se nepříliš úspěšně snaží nahradit místního faráře. V té samé době se prodavačka Olympia rozhodne vzepřít dominantnímu otci a učinit krok, ke kterému se dosud nikdy neodhodlala. Zvláště introvertní kadeřnice Karen odhaluje matčino poněkud temné tajemství. Zlostný a agresivní Halvfinn se snaží vyrovnat s náhlým setkáním s láskou a jeho nejlepší přítel Jorgen Mortensen se pokouší kde komu pomoci, bez ohledu na své vlastní problémy. Jak dny ubíhají, všichni pomalu poznávají, že dostali nečekanou šanci změnit své dosavadní životy a vstoupit do šťastnějších dnů.

Pramen panny

Bohatý statkář (Max von Sydow) posílá svou krásnou 15-letou dceru Karin do kostela zapálit svíčky za Pannu Marii. Během cesty, která trvá na koni několik dní, si naivní Karin užívá klid a krásu jarního lesa, dokud nenarazí na skupinu tuláků. Ohromeni její krásou ji znásilní a následně zabijí. Když zdivočelí muži hledají na noc úkryt, nabídne jim ho právě hluboce věřící statkář, čekající na dceřin návrat z kostela. Otec Karin se zmítá mezi biblickým přikázáním, které káže nezabít, a nesmírnou bolestí ze ztráty dcery, kterou doprovází neuhasitelná touha po pomstě. Jak je možné, že Bůh dopustil tak ohavnou smrt jeho dcery a viníky poslal přímo pod jeho střechu a do jeho kožešin? Režijně i kameramansky mistrovské filmové dílo získalo v roce 1961 Oscara za nejlepší cizojazyčný film, Cenu Zlatý glóbus v téže kategorii a v roce 1960 Zvláštní uznání poroty na MFF v Cannes.

Královská hra

Tři týdny před volbami se charismatický lídr jedné z největších politických stran zaplete do vážné automobilové havárie. Mladý ambiciózní novinář se chopí životní příležitosti a postupně odhaluje spiknutí, směřující až k ministerskému předsedovi...

Krize

Ingeborg je žena ve středních letech. Žije v malé švédské komunitě, kde dává hodiny klavíru a poskytuje ubytování pro příležitostné návštěvníky. Většinu života však zasvětila péči o dívku Nelly, kterou zde ještě jako dítě zanechala její matka Jenny. Ingeborg Nelly miluje jako vlastní dceru, takže když se znenadání objeví Jenny, aby si dívka odvedla, je velmi rozrušená. Jenny je neoblomná a navzdory Ingeborginým prosbám si odvádí Nelly do Stockholmu, kde vlastní úspěšný salón krásy. Nelly se rozhodne odjet s matkou i přes smíšené pocity, které prožívá: chce se s ní totiž oženit postarší místní veterinář Ulf a je zde i záhadný lichotník Jack, přítel a zároveň vzdálený příbuzný její matky Jenny.

Sny žen

Susanne je majitelkou modelingové agentury ve Stockholmu. Doris je její nejúspěšnější modelkou. Ženy různých generací kromě společné práce spojuje i touha po lásce, štěstí a bezpečí v náručí toho pravého muže. Najít vše, po čem touží, ale není jednoduché. Spolu se vydávají na služební cestu vlakem do Göteborgu, kde mají nafotit novou módní kolekci. Vydávají se na cestu, během níž se prolínají jejich sny s realitou a kde je obtížné odlišit nedosažitelné sny od přání, kterých je možné skutečně dosáhnout. Sny žen je jedním z Bergmanových filmů 50. let, ve kterých se tvůrce zaměřuje na problémy sexuality a partnerského soužití. Nedoceněný film ale prezentuje divákům vážná témata s neobvyklou lehkostí a nadhledem. Přesné dialogy, vypointované scény a herecké umění Evy Dahlbeck a Harriet Andersson chytnou diváka za srdce.

Ženy a Bergman

Oscarový švédský režisér Ingmar Bergman si vysloužil uznání za filmové psychologické analýzy lidských citů a stal se vzorem pro několik generací tvůrců na celém světě. Ve svých dílech proniká hluboko do lidské duše a poukazuje na citovou vyprázdněnost, na neschopnost postav uniknout vlastním démonům či vlastní minulosti, otevřít se a poskytnout ostatním pomoc. Ve svých filmových reflexích problematických citových vztahů věnuje značnou pozornost ženám, které představují bezednou studnu emocí, rafinovanosti, síly, přetvářky, intrik, mateřského citu, krásy či sexuality a nekonečnou tvůrčí inspiraci. Bergman byl všeobecně známý svým citem pro práci s herečkami a často zdůrazňoval důležitost herců a hereček ve své práci. Neustále se obklopoval silnými a charismatickými ženami, milenkami, herečkami a manželkami. A právě v dokumentu Evy Beling se na Bergmana podíváme z jejich perspektivy. Máme jedinečnou možnost sledovat zpovědi významných Bergmanových hereček Gunnel Lindblom, Bibi Andersson, Pernilla August a Ellen Klinga o jejich vzájemné spolupráci na filmech a divadelních představeních. Tak jako v dokumentu Muži a Bergman, i zde se stáváme svědky unikátního portrétu Ingmara Bergmana jako bravurního filmového režiséra i jako obyčejného muže, který aktivně tvořil, psal a režíroval více než 50 let. Průvodcem filmu je uznávaný švédský filmový kritik Nils Petter Sundgren, který sledoval Ingmara Bergmana během celé jeho kariéry

Čekající ženy

V první polovině 50. let vytvořil švédský režisér Ingmar Bergman méně známý, ale působivý a emocionálně silný film o intimních zpovědích čtyř vdaných žen. Rakel, Marta, Karin a Annette jsou vdané za čtyři bratry a ve starém letním sídle ve společnosti Martiny svobodné sestry Maj čekají na vytoužený návrat manželů z jejich služební cesty ze Stockholmu. Aby si ukrátily čas a zahnaly nudu, vyprávějí si intimní příběhy ze svého manželského i nemanželského života. Zatímco čtyři ženy vedou rozhovory o svých tajných milostných aférách a traumatech, před mladičkou Maj se postupně odhaluje kvarteto manželské nevěry, kompromisů, odpírání, smíření a deziluze.

Lví srdce

Teppo je radikální neonacista, který si pevně stojí na svých názorech a předsudcích. Zároveň však touží po lásce a rodině. Když potká atraktivní servírku Sari, vše se zdá ideální, dokud nepozná jejího malého černošského syna Rhamua. Teppo tak stojí před těžkým rozhodnutím – splní si svůj sen o otcovství a rodině nebo zůstane věrný své celoživotní víře a přesvědčení založeného na diskriminaci, ignoranci a nenávisti? Situaci navíc ztíží Teppův bratr Harri a vůdce skinheadů je tak nucen učinit jasné rozhodnutí, které však může mít fatální následky pro něj i pro ty, které miluje.

Liv & Ingmar

Láskyplný a pravdivý obraz propletených životů dvou umělců se divákům postupně odkrývá prostřednictvím důvěrného rozhovoru režiséra s herečkou a koláží obrazových i zvukových sekvencí ze společných filmů Ullmann a Bergmana, záběrů z natáčení, fotografií, vybraných pasáží z knihy Ullmann a Bergmanových osobních listů, adresovaných své dvorní herečce. Tento citlivý dokument je upřímným pohledem do života nejen dvou výrazných umělců světa filmu, ale i dvou přátel a spřízněných duší. Ocenění: MFF Chicago 2012 - Zlatý Hugo (nominace)

Mamut

Příběh nového filmu Lukase Moodyssona (Láska je láska, Lilja4ever) se točí kolem úspěšného newyorského páru – Leo (Gael García Bernal) a Ellen (Michelle Williams). Leo je tvůrcem vzkvétajících webových stránek a vkročil do světa peněz a velkých rozhodnutí. Ellen je oddanou lékařkou na pohotovostní chirurgii a obětovala své dlouhé pracovní směny zachraňování životů. Jejich osmiletá dcera Jackie tráví většinu času se svou filipínskou chůvou, což je situace, která nutí Ellen se zamyslet nad svými prioritami. Během pracovní cesty do Thajska Leo bezděčně spustí řetězec událostí, které budou mít dramatický dopad na všechny.

Manderlay

V druhé části plánované americké trilogie, založené na motivu USA jako země neomezených možností, uvádí dánský enfant terrible Lars von Trier znovu na scénu postavu Grace - hrdinky svého předchozího snímku Dogville (Nicole Kidmanovou však vystřídala Bryce Dallas Howardová, známá z Vesnice M. Nighta Shyamalana). Grace a její otec se z Colorada počátku 30. let přesouvají do Alabamy, na starou plantáž jménem Manderlay, kde jsou konfrontováni s děsivou krutostí a nespravedlností otroctví. Není divu, že Grace nemůže zůstat stranou a rozhodne se zasáhnout. Ovšem s jakým výsledkem - pořádky udržované celá desetiletí se hroutí, ale osvědčí se výuka otroků demokracii?

Muži a Bergman

Muži a Bergman je dokument sledující poslední roky Ingmara Bergmana, kde několik výjimečných švédských herců - Thommy Berggren, Börje Ahlstedt, Thorsten Flinck a Erland Josephson - hovoří o spolupráci s Bergmanem. Stáváme se svědky unikátního portrétu výjimečného švédského režiséra, ve kterém sledujeme jeho filmovou i divadelní tvorbu od počátku 50. let až po jeho poslední divadelní hru o padesát let později. Máme před sebou příběh Bergmana jako režiséra a příběh Bergmana jako muže. Průvodce nám dělá uznávaný švédský filmový kritik Nils Petter Sundgren, který sledoval Ingmara Bergmana během celé jeho kariéry.

Melancholia

Melancholie dánského režiséra Larse von Triera vypráví uhrančivý příběh dvou sester (Kirsten Dunst a Charlotte Gainsbourg), z nichž ta mladší se zrovna vdává. Svatební veselí se odehrává na starobylém venkovském sídle a všeobecnou sváteční náladu zakalí náhlá hrozba v podobě rudé planety, která vystoupila zpoza slunce a s níž hrozí Zemi bezprostřední srážka. Režisér Trier je pověstný precizně gradovanou atmosférou s neočekávanými zápletkami i zvraty, které ústí do ještě neočekávanějšího konce. Pověstný je i náročným vedením herců – zejména pak hereček, z nichž se právě v Melancholii v hlavních rolích představí plavovlasá kráska Kirsten Dunst, známá například z velkofilmu Spider-Man či historického snímku Marie Antoinetta, a démonická Charlotte Gainsbourg, která omráčila diváky i kritiky svým suverénním herectvím v Trierově předchozím a značně šokujícím mysteriu Antikrist.

Mission London

Když se panovačná manželka bulharského prezidenta Devorina Seljanska rozhodne uspořádat velkolepou recepci v Londýně, dostává Varadin Dimitrov jediný úkol - zařídit účast Jejího Veličenstva královny Alžběty II. Varadin, nový velvyslanec jmenovaný díky její protekci, je ovšem obklopen zkorumpovanými úředníky, partou zlodějíčků, která se usídlila v kuchyni velvyslanectví, a PR agenturou, dodávající dvojníky známých osobností. V této sestavě se pro něj jednoduchý úkol stává noční můrou plnou chaosu i směšných situací.Mission London je excentrická politická satira a filmová adaptace jednoho z nejprodávanějších románů posledních let v Bulharsku. Napsal ho známý bulharský spisovatel Alek Popov, který se podílel i na tvorbě filmového scénáře hraného debutu Dimitara Mitovski

Valčík pro Monicu

Životopisný film dánského režiséra Pera Flye o švédské zpěvačce a herečce Monice Zetterlund vypráví o její cestě z malého městečka ve Švédsku ke slávě v klubech v New Yorku a Stockholmu. Během své kariéry Zetterlund nahrála řadu jazzových alb a objevila se i v 10 filmech. V roce 1963 reprezentovala Švédsko v soutěži Eurovision song. Nepříjemná choroba ji však v roce 1999 přinutila k odchodu z veřejného života, plného úspěchů a slávy. A o šest let později po požáru v jejím stockholmském bytu umírá. Krása a smyslnost v unikátním spojení s nevídaným talentem

Hudba v temnotách

Klavírista Bengt během války přijde při nehodě o zrak. Po marném pokusu dostat se na hudební akademii ve Stockholmu se musí protloukat hraním v laciné kavárně. Jeho život se obrátí k lepšímu, když si dívka Ingrid (sladká Mai Zetterling), kterou nedávno poznal, uvědomí, že ho miluje. Ve filmové adaptaci své vlastní knihy dokáže Dagmar Edqvist šikovně zdůraznit tento romantický motiv. Birger Malmsten v roli nevidomého pianisty podává vynikající herecký výkon. Vztah mezi slepým mladíkem a dívkou začne být komplikovaný - Bengt se sužován myšlenkami o vlastní neschopnosti neustále podceňuje, zatímco mladičká Ingrid přináší životní optimismus a krásu. Oba si uvědomují, že vzájemně rostoucí city nemohou zastavit. Cesta ke spokojenému vztahu je však dlážděná třídními rozdíly. Snová montáž je Bergmanovou reakcí na surrealismus, postavy se ztrácejí v ostrých kontrastech světla a stínu.

Než se rozední

Příběh Bergmanova snímku se odehrává na porodnickém oddělení a sleduje tři ženy v různých fázích těhotenství a s různými postoji k mateřství a dítěti, přicházejícímu na svět. První z nich, odtažitá a deprimovaná Cecilia, kvůli různým komplikacím pomalu ztrácí ještě nenarozené dítě, které ani ona, ani její introvertní manžel nechtěli. Cecilia svého muže miluje, ale po potratu začne pochybovat o jeho lásce. Druhá, mladá a bláznivá Hjördis, se již snažila své nenarozené dítě zabít, ale cestou krvavého a bolestivého potratu se už nechce vydat. Otec nenarozeného a nechtěného dítěte se o ni ani o dítě vůbec nezajímá a Hjördis nechce, aby se její dítě narodilo do tohoto chladného světa. A třetí ženou je Stina, která má v kontrastu k těmto dvěma ženám milujícího manžela a společně s ním se nesmírně těší na své první dítě. V těhotenství a dítěti vidí smysl svého života. Nejen porodnické oddělení, ale i jejich utrpení a tragédie tyto tři ženy nakonec sjednotí ve společném úsilí najít tu správnou životní cestu, a to navzdory psychickým či fyzickým překážkám.

Hosté Večeře Páně

Druhý díl Bergmanovy tematické trilogie o mlčení Boha přináší podmanivou a znepokojující meditaci nad lidskými obavami a různými podobami víry . V tomto ostře kritickém zobrazení duchovní víry je hlavní postavou pastor Tomas (Gunnar Björnstrand), který plní v malém městečku mechanicky všechny své povinnosti, které vyplývají z jeho povolání a poslání. Na služby boží a pravidelná setkání v místním kostele však chodí stále méně lidí. Tomasův každodenní stereotyp a samotu naruší prosba místního rybáře (Max von Sydow), aby mu pomohl najít východisko ze strachu z atomových bomb. Na Tomase ale doráží zamilovaná Marta, bojuje s vlastními vnitřními démony vyvolanými smrtí své ženy a s hrůzou zjišťuje, že v důsledku své nejistoty nedokáže rybáři poskytnout žádnou duchovní útěchu, ani najít vykoupení z bezvýznamné lidské existence .

Zlá krev

Policista Lasse rehabilituje mladé vězně tím, že s nima dělá kurzy přežití ve švédské pustině. Před svím odchodem do důchodu z důvodu nemoci, zařídí poslední cestu.

Persona

Ve filmu, který vznikl v období Bergmanovy těžké nemoci provázené tvůrčí krizí, se režisér dotkl závažné otázky pravdy v umění a identity umělce - konkrétně herečky Elisabeth Vogler, která odmítá nadále hrát falešné postavy na jevišti. Únik od veřejné masky - "persony" se však stane jen dočasným přijetím jiné úlohy. Příběh rozvíjí zvláštní vztah dvou rozdílných a zároveň v něčem podobných žen - herečky Elisabeth, která se na protest rozhodla mlčet, a její ošetřovatelky Almy, která naopak mluví ráda. Dvě ženy se společně vydají do odlehlého domu na ostrově, kde se má Elisabeth s Alminou pomocí zotavit. Alma svěřuje Elisabeth svá nejhlubší tajemství, touhy a sny. Ani si neuvědomí, že z její vlastní osobnosti se postupně stává pouze stín. Tato zvláštní konfrontace prověřuje vnitřní sílu obou žen, které jsou sice velmi odlišné, ale ve své podstatě i velmi podobné.

Kluci

Kim, Momo a Bella jsou kamarádky, které se potýkají se školní šikanou. Útočištěm se jim stane zahradní skleník, kde se jednoho dne dostanou k semínku, z něhož přes noc vyroste tajemná květina. Když se rozhodnou ochutnat nektar z jejích bobulí, ještě netuší, že je kouzelná rostlina dokáže proměnit v kluky. Kouzlo však může trvat jen jednu noc… Magická gender pohádka nápaditě aktualizuje příběh o dospívání a ukazuje, jak může moment sebeuvědomění náhle obrátit náš život vzhůru nohama.

Pokušení svatého Toníka

Tony, manažer prožívající krizi středního věku, vede tichý a poklidný život. Jednoho dne se však jeho existence uprostřed materialisticky vyprázdněného dekadentního světa začíná rozpadat. Po sérii několika bizarních okolností, během nichž přijde o práci, je svědkem manželčiny nevěry a potká dívku, která je brzy unesena, se Tony začíná postupně vzdalovat realitě. A útěk do lesa je jen začátek cesty k objevení vlastní morálky a dobra, a začátek halucinogenní poutě, během níž se Tony stále více vzdaluje skutečným osobám a nenávratně se noří do surreálného světa symbolů a alegorií. Obrazově fascinující černobílá úvaha o skutečné podstatě dobra je stejně intelektuálně stimulující jako hravě úsměvná a peklo, do kterého ústí, je nevyhnutelné.

Obřad

Film je Bergmanovou reakcí na kritiku jeho divadelní tvorby. V devíti dějstvích rozehrává psychologické kafkovské drama, které svou smělostí a provokativností jistě překvapí. Tři herci jsou odsouzeni za obscénnost poté, co uvedou svou novou hru s názvem Obřad. V absurdním výslechu jsou pak konfrontováni se svými vnitřními démony a motivacemi. Nakonec se právník rozhodne prohlédnout si kontroverzní hru v privátním představení. Satirický obraz umění jako něčeho na hranici kolotočového atrakce a skutečné magie. Neradostný obraz zápasu umělce a státního aparátu, dvou šarlatánských a zakomplexovaných světů. Vše se odehrává jakoby v jednom prostoru, interiéry jsou nahrazeny minimem rekvizit a univerzálním plátnem. O to více pozornosti se věnuje hercům a o to více vyniká i iluzornost problémů a vykonstruovaného světa. Trio úspěšných divadelníků na jedné straně a ubohý soudce na straně druhé. A ani jedna strana nevyvolává sympatie. Jen záverečný rituál budí náznak naděje. Bergmanův skepticismus k vlastnímu světu i ke světu těch druhých sílil. Televizní formát ho vybudíl k absolutnímu minimalismu. Tato švédská televizní inscenace patří k vrcholným projevům existenciálně zaměřené angažované dramatické tvorby své doby.

Jako v zrcadle

Jedno z prvních komorních dramat, které se odehrává na opuštěném ostrově, ze kterého není úniku stejně jako z pošramocených rodinných vztahů, sleduje jeden den v životě rodiny spisovatele Davida (Gunnar Björnstrand) . Právě v ten den se jeho schizofrenní dcera Karin (Harriet Andersson) vrací z psychiatrické léčebny, aby strávila nějaký čas s bratrem, manželem a otcem, čímž by se měl její stav o něco zlepšit. David však svou dceru vnímá jako objekt své novely a zaznamenává její nevyléčitelnou chorobu do deníku. Manžel Karin Martin (Max von Sydow) je lékař, ale stejně jí nedokáže nabídnout psychickou úlevu, a dospívající bratr Minus (Lars Passgard) čelí vlastním emocionálním problémům a není ještě schopen Karin pomoci. Během tohoto letního dne se na povrch vynořují staré nedořešené rodinné spory a vzájemné odcizení se prohlubuje. Stav Karin se nenávratně zhoršuje a nejbližší rodina jí nepodá pomocnou ruku.

Scény z manželského života

Scény z manželského života vyprávějí o tom, jak neprojevené city a tiché výčitky vedou k vzájemnému odcizení a rozvodu, ale také o tom, že tento rozvod může otevřít cestu k pochopení, komunikaci a přátelství. Marianne a Johan žijí ve zdánlivě ideálním manželství s dvěma krásnými dcerami. Vzájemnou lásku se jim daří sladit s pracovními povinnostmi a navíc udržují vřelé vztahy s celou rodinou. Pod tímto ideálním povrchem však číhají problémy, které jednoho dne prolomí křehkou skořápku dlouholetého vztahu. Jeden z nejupřímnějších milostných příběhů v dějinách kinematografie je analýzou partnerských vztahů a problémů, které soužití dvou lidí zákonitě provází. Vyjadřuje však i naději, že ti, kteří spolu prožili celý život, jsou svázáni láskyplným poutem a jeden druhému se nikdy nemohou odcizit.

Šimon a duby

Prostřednictvím jedinečného příběhu mladého chlapce Šimona a jeho židovského kamaráda Isaka, kteří musí čelit nepříznivému období Druhé světové války, Lisa Ohlin přináší unikátní obraz společenské situace tehdejší doby a popis židovské otázky ve Švédsku. V hlavní roli se představí mladý a talentovaný švédský herec Bill Skarsgard – syn mezinárodně známého herce Stellana, - který byl za tento herecký výkon porotou Berlínského filmového festivalu vyhlášen za jednoho z představitelů Shooting Star za rok 2012.

Loď do Indie

Snímek natočený podle stejnojmenné divadelní hry Martina Soderhjelma přivedl Ingmar Bergman na filmová plátna v roce 1947. Příběh námořníka, který se po dlouhých sedmi letech vrací na pevninu, byl jedním z posledních, které tento světoznámý filmař natočil podle cizího námětu. Loď do Indie vypráví příběh Johannese, který se plaví přes oceán do Indie společně se svým despotickým otcem, matkou a varietní zpěvačkou Sally. Dlouholeté spory otce se synem se stupňují, když se oba muži zamilují do Sally a oba ji za každou cenu touží získat. Koho z nich Sally skutečně miluje? Rozhodne se pro vztah, který jí zajistí pohodlný a bezpečný život, nebo dá přednost hlasu svého srdce?

Lesní jahody

Sen stárnoucího profesora Borga mu připomíná neodvratně se blížící smrt, a zároveň neodčiněný dluh, který musí do konce svého života splatit. Rozhodně se odcestovat na jih Švédska, ale z pověrčivosti a strachu z letadla upřednostní cestu autem. V doprovodu jeho nevěsty se výlet mění na cestu do minulosti a vlastního nitra, během níž se hranice mezi skutečností a snem pomalu rozplývají. Na konci namáhavé duševní poutě Borga čeká kruté prozření a přehodnocení dosavadního života. Lesní jahody jsou velmi osobním autorským dílem. Borgův hrozivý sen je inspirován Bergmanovým vlastním snem a film je jeho intimní zpovědí, kterou se snaží dosáhnout duševního klidu. Bolestný smrtelný zápas prožíval v roli profesora i jeho představitel - Victor Sjöström.

Snadný prachy

JW je mladý, charismatický muž žijící ve Stockholmu. I když má hluboko do kapsy, vede dvojí život – nelegálně se živí jako řidič taxi a následně si dopřává komfort vyšší třídy. Poté, co potká krásnou, bohatou dívku, zaplétá se do světa organizovaného zločinu. Začíná prodávat kokain, aby si mohl i nadále dovolit svůj přepychový životní styl. Kam až bude schopný zajít?

Snadný prachy III: Život deluxe

JW žije na útěku a je rozhodnut zjistit, co se stalo s jeho zmizelou sestru Camillou. Každá stopa ho stále více zavádí do světa stockholmského organizovaného zločinu. Jorge chce provést svou poslední akci – největší loupež švédské historie. Během komplikovaných příprav však potkává Nadju, ženu ze své minulosti. Současně se do prostředí vůdce srbské mafie ve Stockholmu infiltruje policista Martin Hägerström. Série událostí vede k bojům uvnitř srbské mafie, do kterých je i nedobrovolně vtažena Natalie, dcera hlavy srbské mafie.

Snadný prachy II.

Ve filmu Snadný prachy 2 je, podobně jako v prvním díle, hlavní postavou JW, chudý mladý student, který se ocitá uprostřed stockholmské smetánky a organizovaného zločinu. Právě v době, kdy chce JW skoncovat s nelegálním businessem, objeví se muž z minulosti, který výrazně zkomplikuje jeho situaci. Je nevyhnutelné odejít ze země, protože ho hledá policie i srbská mafie.

Léto s Monikou

Nekompromisní a divoká Monika (Harriet Andersson) pracuje na zeleninovém trhu a okouzlí plachého a nesmělého Harryho (Lars Ekborg). Sotva dospělá mladá dvojice ze sociálně nižší vrstvy se do sebe vášnivě zamiluje a v létě utečou na lodi z města, od rodičů a od odpovědnosti na vzdálený romantický ostrov plný letních sídel. Zpočátku je vše krásné a bezstarostné, ale s koncem léta přicházejí první problémy a po tom, co Monika otěhotní se rajské opojení rozplyne v kruté realitě nedostatku peněz a neschopnosti postarat se o očekávané dítě. Dvojice zbavená naivních iluzí se musí vrátit do města, kde je vržena zpět do kruté reality. Jediným východiskem z nepříjemné situace se stane uzavření manželství. Brzy po narození dcery však Moniku začne manželský život nudit. Druhé pokračování Bergmanovy tzv. letní trilogie, které bylo evidentně inspirované smyslnou a svěží sexualitou švédské herečky Harriet Andersson představuje jeden z nejdůležitějších filmů švédského režiséra.

Letní sen

Marie je primabalerína ve Stockholmském baletním divadle. Během zkoušky dostane balíček, ve kterém najde tajný deník své první lásky z letních prázdnin před třinácti let. Jako 15-letá strávila u svého strýce léto, které změnilo celý její život. Zatímco panovačný strýc a teta diagnostikovaná s rakovinou byly pro mladičkou Marii nutným zlem, mladý Henrik ze sousedství se stal jejím přítelem a velkou letní láskou. Tragická nehoda však mladý pár navždy rozdělila a Marie se se zlomeným srdcem musela po prázdninách vrátit do města ke své úspěšné taneční kariéře. Ponořená do melancholie nechala svůj život jen tak plynout, objevený deník ji však přesvědčí, aby se znovu vydala ke strýci a pokusila se probrat z letního snu, který se mezitím změnil na emocionální kóma.

Úsměvy letní noci

Právník Frederik Egerman je mužem ve středním věku, který je ženatý s mnohem mladší Anne, přestože touží po své bývalé milence, herečce Desiree Armfeldt. Mezitím co se Frederik snaží obnovit ztracený kontakt s Desiree a natrefí na jejího současného milence Malcolma, mezi mladičkou Anne a Frederikovým synem Henrikem, budoucím kněžím, se rozvíjí vztah, který by mohl být silnější než přátelství. Na naléhání intrikující Desiree, která se touží zbavit Malcolma a získat zpět Frederika, její matka uspořádá večírek a milenecké dvojice pozve na víkend do svého letního sídla. Během jedné letní noci se tak u jednoho stolu sejdou Malcolm, Frederik a jejich manželky, Henrik a svůdná Desiree. Šestici postav, které si lžou a navzájem se balamutí, doplňuje Annina služka Petra a matčin sluha Frid. Pod vlivem speciálního vína, které podává matka Desiree, se letní noční večírek změní na spleť intrik a milostných her s cílem ovládnout zákony přitažlivosti, ale také odhalit skutečný cit a tajemství minulosti.

Sportovec století

V roce 2000 se scházejí odborníci, aby zvolili nizozemského sportovce století. Sake Wiarda jmenuje sportovce jménem Taeke Jongsma, kterého nikdo z přítomných nezná a který prý vynikl v nezvyklém sportu – sezení na kůlu. Vypráví jeho příběh... Taeke je synem chudého venkovana a v lidovém sportu, oblíbeném v jeho rodném Frísku, hledá odstup od neutěšené skutečnosti. I do navenek idylického světa jeho dětství ve 30. letech a mládí ve 40. letech proniká realita nezaměstnanosti a války. Zkouška trpělivosti a rovnováhy, v níž se v průběhu času naučil s přehledem porážet své soupeře, se pro Taekeho stává osudem. Nachází smysl života v poklidném sledování klidné vodní hladiny obklopující jeho kůl, tahu ptáků, proměn počasí i ročních dob... V okamžiku, kdy jde o něžný cit k půvabné Tjitske a nenávist k bohatému konkurentovi v lásce Rintjemu, se však Taeke musí rozhodnout, zda zůstane jen pouhým pasivním pozorovatelem světa... Poetická tragikomedie o jednom lidském osudu přerůstá v originální úvahu debutujícího režiséra.

Stockholm East

Stockholm East je dojemný a podmanivý milostný příběh dvou lidí, které spojuje tragédie, jež si vybrala daň na jejich životech a vztazích. Když se Johan a Anna setkají na vlakovém nádraží spojující Stockholm s idylickým předměstím, kde oba žijí, vydávají se na nebezpečnou cestu vášně a lží.

Stockholm Östra

Stockholm East je dojemný a podmanivý milostný příběh dvou lidí, které spojuje tragédie, jež si vybrala daň na jejich životech a vztazích. Když se Johan a Anna setkají na vlakovém nádraží spojující Stockholm s idylickým předměstím, kde oba žijí, vydávají se na nebezpečnou cestu vášně a lží.

Black Power

Pozoruhodný, nečekaný a nadmíru impresionistický obraz palčivého období v americké historii 60. a 70. let, které znamenali pro řadu obyvatel Ameriky revoluci. Černošská komunita se razantně přihlásila o svá práva. Nejednalo se jen o rasový význam, ale zejména o ekonomický a politický systém. Hnutí Black Power začalo zakládat politické a kulturní instituce, aby podpořilo společné zájmy černochů a vyzdvihlo tak své hodnoty. V té době se švédští novináři rozhodli o tomto hnutí natočit dokument. Ze své vnější perspektivy pořídili fascinující nahrávky těch, kteří ve své době hodně znamenali: Stokely Carmichael, Bobby Seale, Huey P. Newton, Angela Davis, Eldridge Cleaver ad., stejně jako aktivity skupiny Black Panther.

Ostrov

Sophia a Daneel, oba okolo třiceti, jsou zamilovaný a vášnivý pár žijící v Paříži. Jednoho dne však Sophie přijde s překvapením – s cestou do Bulharska. Daneel to otevřeně odmítá, ale Sophie je neodbytná a přinutí ho nakonec k odjezdu. Když dorazí na místo, Sophie se dozví, že Daneel se tu narodil. Po několika hodinách strávených na zaplněné pláži ji Daneel zavede na téměř opuštěný ostrov kdesi v Černém moři. Nejen Daneel má svá tajemství a Sophie si chce to své uchovat co nejdéle. Téměř tropické teplo a několik zvláštních místních obyvatel brzy změní jejich vlastní chování a ostrov je donutí odhalit své skryté obavy, které pomalu, ale jistě zpochybňují jejich lásku. Aby se přes to všechno dostali, musí Sophie a Daneel vkročit do neznáma.

Za štěstím

Stig (Stig Olin) a Martha (Maj-Britt Nilsson), dva houslisté, hrají v jednom hudebním orchestru. Zamilovaný pár se vezme a vše se zdá být bezproblémové, až idylické. Po sedmi letech však jejich vztah nabourá Stigovo milostné nemanželské dobrodružství. Postupně se od sebe vzdalují a zjišťují, že spolu už nedokážou žít. Později se Stig dozvídá, že Martha přišla o život během tragického požáru, což v něm probudí vzpomínky na jejich někdejší společný život, když byli ještě šťastní a naivní. Spojením vizuálně propracovaných filmových obrazů s působivými skladbami Beethovenova Bergman vytváří podmanivé vyprávění o neschopnosti muže - umělce přemoci na cestě za osobním štěstím a pracovním úspěchem své vnitřní démony.

Žízeň

Rut a Bertil jsou manželé už několik let a v jejich vztahu nastávají neshody a nedorozumění, často zapříčiněné Rutiným pitím a vrtkavou povahou. Oběma život v minulosti uštědřil rány, jejichž následky si nesou dodnes. Snaží se je potlačit, ale tyto stíny je budou pronásledovat, dokud se jim nepostaví. Paralelně s příběhem manželského páru sledujeme i postavu Violy, vdovy, která uteče před sadistickým psychiatrem a seznámí se s Valborg. Ta se ji otevřeně pokusí svést, bohužel s tragickými následky. Bergmanovo dílo je rozhodně mistrovským ztvárněním ženské psychiky a sondou odhalující temná zákoutí manželského soužití.

Mlčení

Jedna rodina, dvě sestry a slova, která je někdy lepší ani nevyslovit. Intelektuálka Ester (Ingrid Thulin), její živelná sestra Anna (Gunnel Lindblom) a Annin syn Johan (Jörgen Lindström) jsou na společné cestě vlakem, na cestě, během které se odkrývají mnohaleté nevyslovené křivdy a nevyřešené rozpory. Emocionálně rozdílné ženy mají zcela odlišný přístup k životu. Jedna se uzavírá do vlastního světa svého pokoje, kde se léčí alkoholem a cigaretami a nutí se dokončit svou práci. Druhá se vydává do ulic neznámého města, aby poznala místní lidi a zároveň uspokojila své sexuální touhy. Uprostřed všeho se ocitá nevinný chlapec, který se snaží porozumět jazyku cizí země a zároveň prolomit citové bariéry, které se kolem něj vytvářejí.

My sme nejlepší!

Dvě 13leté dívky Bobo a Klara vyrůstají ve Stockholmu 80. let a cítí se přehlížené vlastními rodiči. Jsou osamělé, naštvané, jen tak se potloukají po ulicích a rozhodnou se založit punkovou kapelu, i navzdory tomu, že neumí hrát na žádný hudební nástroj. V místním mládežnickém klubu “vymlátí“ z nástrojů hrůznou píseň o hodinách tělesné výchovy a záchraně dětí v Africe, ale stále to není ono. Když se však k nim přidá slušná a věřící Hedvig s výjimečným hudebním talentem, jejich kapela i hudba náhle dávají smysl. Konečně mohou s punkovými účesy zvítězit nad sexistickými a nechutnými kluky, vyfintěnými koketními holkami a trapnými rodiči.

My jsme nejlepší!

Dvě třináctileté dívky Bobo a Klara vyrůstají ve Stockholmu 80. let a cítí se přehlížené vlastními rodiči. Jsou osamělé, naštvané, potloukají se po ulicích a rozhodnou se založit punkovou kapelu, navzdory tomu, že neumí hrát na žádný hudební nástroj. V místním mládežnickém klubu „vymlátí“ z nástrojů hrůznou píseň o hodinách tělesné výchovy a záchraně dětí v Africe, ale stále to není ono. Když se k nim přidá slušná a věřící Hedvig s výjimečným hudebním talentem, jejich kapela i hudba náhle dávají smysl. Konečně mohou s číry na hlavách potupit pitomé kluky, nafintěné kokety a trapné rodiče.

Videokracie

V Itálii měl na televizní průmysl po tři dekády vliv pouze jediný muž. Jako televizní magnát a posléze prezident, Silvio Berlusconi vytvořil perfektní systém televizní zábavy a politiky. Dokument zobrazuje následky televizního experimentu, jemuž jsou Italové vystaveni už po více jak 30 let a zavede až do těch nejvyšších sfér, dokonce i k prezidentskému letnímu resortu na Sardinii.

Šepoty a výkřiky

Filmem Šepoty a výkřiky se Bergman vrací ke svým tradičním tématům ženské duše a hledání víry a vykoupení. Na rozdíl od svých předchozích filmů používá výraznou červenou barvu, což zdůvodňuje slovy: "Tento snímek zkoumá lidskou duši a já jsem si již od dětství duši představoval jako vlhkou membránu zbarvenou různými odstíny červené." Konec 19. století. Na panské sídlo ve Švédsku přicházejí dvě zámožné sestry, aby strávily se svou na smrt nemocnou sestrou Agnes její poslední dny. Navzdory blízkosti, která všechny sestry v dětství spojovala, jim egoismus v roli návštěvnic brání projevit jakékoli city k umírající. Služka Anna, která ji ošetřuje, dokáže mnohem lépe projevit náklonnost k nemocné a poskytnout jí potřebnou útěchu.

Wilbur se chce zabít

Po úspěšné ITALŠTINĚ PRO ZAČÁTEČNÍKY uvádíme další snímek dánské režisérky Lone Schrefigové WILBUR SE CHCE ZABÍT. Wilbur se zpočátku jeví jako normální pohledný mladý muž ale to je jenom zdání. Ve skutečnosti chce skoncovat se životem. Zkouší spáchat sebevraždu, ale shodou nejrůznějších náhod mu jeho pokusy stále nevycházejí. Naštěstí má staršího bratra Harboura, který se o něj vždy postará. Život obou bratrů ale změní příchod svobodné matky Alice.
srpen 2017
PÚSČPSN
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
září 2017
PÚSČPSN
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30