Aki Kaurismäki

Jeden z nejvýraznějších evropských režisérů, z jehož filmografie připomeňme tituly Život bohémy, Mraky odtáhly, Juha či sérii Leningradští kovbojové, sice pustí dokumentaristy jenom tam, kam on uzná zavhodné, ale ani tam si nikdo nemůže být jistý, co je pravda a co šprým…

Jak se vaří dějiny

Hrdiny filmu Petera Kerekese jsou vojenští kuchaři z různých koutů Evropy. Muži se zástěrami na uniformách vždy ovlivňovali náladu a výkon vojáků, a svými vařečkami tak vlastně míchali celé lidské dějiny. Film je postavený na kuchařských receptech od druhé světové války až po válku v Čečensku, od Francie přes Balkán až po Rusko.

Kdo je tady ředitel?

Bláznivá komedie, která zcela vystupuje mimo tradiční téma a styl Larse von Triera. Majitel IT agentury si vytvořil postavu imaginárního šéfa, ale když chce firmu prodat, nezbývá mu než najmout podřadného herce, který bude zaskakovat nejen při jednáních.

Dům košaté lásky

V této komedii finského režiséra Mika Kaursimäkiho se zatrpklé manželství mění na čím dál podivnější hru. Juhani je rodinným psychoterapeutem a Tuula je profesionální konzultantkou. Jsou dlouholetí manželé, ale jejich vztah už vyhasl a rozhodnou se, že je čas se rozejít. Juhani a Tuula věří, že jsou dostatečně inteligentní a uvědomělí na to, aby sdíleli společný domov, než se rozvod vyřeší. Ale jeden večer Juhanimu jeho kamarád Pekka poradí, aby využil svojí nově získanou svobodu a Juhani si najde novou známost a přivede jí domů. Tuula tiše zuří a rozhodne se mu to vrátit a začne chodit s pohledným pilotem. Juhani nechce zaostat, ale když se ukáže, že jeho známost je známostí pouze na jednu noc, má potíže najít si novou přítelkyni. Přes svojí matku a nevlastního bratra si Juhani najme prostitutku Ninu, která má vystupovat jako jeho nová přítelkyně. V této stupňující se citové válce se však věci zkomplikují, když prostitutka pracující pro Juhaniho matku zmizí společně s velkým obnosem peněz.

Hodný syn

Herečka Leila Manner po skandální premiéře před novináři uprchne na staré rodinné letní sídlo se svými dvěma syny. Výbušný Ilmari je matčiným důvěrníkem a ochráncem, zatímco jeho mladší bratr, samotář Unto, je vášnivým entomologem. Poklidné soužití však brzy naruší skupina Leiliných přátel, kteří za nimi přijedou na víkend. S nimi přijíždí také Aimo, do kterého se Leila bezhlavě zamiluje, a když ostatní hosté odejdou, Aimo zůstává. Ilmari cítí, že ztrácí status matčina ochránce a důvěrníka a vnímá ho jako „narušitele“, i když ho Leila ujišťuje, že je jiný než její předchozí muži. Mladíkova drzost vůči Aimovi se stupňuje a ve snaze uniknout z nepříjemné situace se Ilmari vrhá do vztahu s krásnou Karitou. Leila přivírá oči před rostoucí nevraživostí obou mužů a atmosféra v rodině a v opuštěném letním sídle obklopeném lesy houstne a stává se stále děsivější.

Rozkaz

Evropa je v roce 1918 zničená první světovou válkou. Ve Finsku řádí občanská válka. Sociálně-demokratičtí "Červení" bojují proti "Bílým" silám konzervativního Senátu. Když se voják Aaro Harjula vrací z Německa, připojuje se k vládnímu vojsku, ale záhy je svědkem surových znásilnění a hromadných poprav. Jeho víra je otřesena. Náhodou potkáva jednu revolucionářku a jeho život se obrácí vzhůru nohama.

Lví srdce

Teppo je radikální neonacista, který si pevně stojí na svých názorech a předsudcích. Zároveň však touží po lásce a rodině. Když potká atraktivní servírku Sari, vše se zdá ideální, dokud nepozná jejího malého černošského syna Rhamua. Teppo tak stojí před těžkým rozhodnutím – splní si svůj sen o otcovství a rodině nebo zůstane věrný své celoživotní víře a přesvědčení založeného na diskriminaci, ignoranci a nenávisti? Situaci navíc ztíží Teppův bratr Harri a vůdce skinheadů je tak nucen učinit jasné rozhodnutí, které však může mít fatální následky pro něj i pro ty, které miluje.

Princezna

Halonenův snímek Princezna, natočený podle skutečné události, vypráví dojemný příběh Anny Lappalainenové, kabaretní tanečnice a masérky, která věřila, že je z urozeného rodu, že je „princezna“. 50 let ale strávila jako pacientka psychiatrické kliniky Kellokoski, kde vyprávěla svůj neobyčejný příběh ženy, které se matka v dětství zřekla. Jejím jediným domovem byl ústav a psychiatrická klinika, kde lidem okolo sebe díky své roztomilé osobnosti neustále rozdávala naději a radost. To všechno Anna jen předstírá? Je opravdu duševně nemocná? Anebo je to všechno úplně jinak?

Pokušení svatého Toníka

Tony, manažer prožívající krizi středního věku, vede tichý a poklidný život. Jednoho dne se však jeho existence uprostřed materialisticky vyprázdněného dekadentního světa začíná rozpadat. Po sérii několika bizarních okolností, během nichž přijde o práci, je svědkem manželčiny nevěry a potká dívku, která je brzy unesena, se Tony začíná postupně vzdalovat realitě. A útěk do lesa je jen začátek cesty k objevení vlastní morálky a dobra, a začátek halucinogenní poutě, během níž se Tony stále více vzdaluje skutečným osobám a nenávratně se noří do surreálného světa symbolů a alegorií. Obrazově fascinující černobílá úvaha o skutečné podstatě dobra je stejně intelektuálně stimulující jako hravě úsměvná a peklo, do kterého ústí, je nevyhnutelné.

Italský klíč

Hraný debut finské herečky, scenáristky a režisérky Rosy Karo oslovil už mnoho diváků i filmových profesionálů a získal velké množství ocenění na větších i menších filmových festivalech, na kterých různé filmové poroty oceňovaly zejména scénář a hudbu. Navíc, na Feel Good Film Festival v roce 2011, kde Italský klíč absolvoval svou světovou premiéru, film získal cenu za nejlepší film, na Filmovém festivalu Route 66 cenu Best of Fest a na Mezinárodním filmovém festivalu Prince Edward Island cenu za nejlepší zahraniční film. V tom stejném roce tento film ocenili i diváci na Mezinárodním filmovém a hudebním festivalu Temecula Valley v kategorii nejlepší hraný film a na Park City Film Music Festival v americkém státě Utah za mimořádný hudební počin v hraném filmu. Samotná Rosa Caro získala za snímek cenu Best Film Award na Mezinárodním filmovém festivalu v Tulse v Oklahomě v kategorii „Women Behind the Camera“.

Vasha

Druhý celovečerní film finského, převážně televizního, režiséra Hannu Salonena vypráví příběh o ztrátě dětské nevinnosti, o první zkušenosti dospívajícího chlapce se zločinem a o přijetí zodpovědnosti za své činy. Tom, vnímavý šestnáctiletý chlapec, skončí v nemocnici s čečenským mužem Arturem, který mu náhodou zachránil život při explozi auta v estonském Tallinnu. Artur je plný tajemství a zdá se, že má v Estonsku určitou misi. Tom je tichým cizincem fascinován a pomůže mu utéct z nemocnice. Pomalu však zjišťuje, že Artur je pronásledován vzpomínkami na vlastní rodinu, kterou tragicky ztratil během války, a Tom se stává náhodným komplicem v Arturově smrtelné hře pomsty a smrti. Kolotoč krvavého násilí se rozbíhá a zbývá jen jedna otázka: bude Tom kráčet po této krvavé cestě spolu s Arturem? Vasha je film o náhodném setkání a společné cestě nevinného chlapce a muže poznamenaného válkou, pronásledovaného vlastními vzpomínkami. Vypráví příběh o bratrství, přátelství, zradě, pomstě, ale také o síle vzepřít se okolnímu násilí.

Videokracie

V Itálii měl na televizní průmysl po tři dekády vliv pouze jediný muž. Jako televizní magnát a posléze prezident, Silvio Berlusconi vytvořil perfektní systém televizní zábavy a politiky. Dokument zobrazuje následky televizního experimentu, jemuž jsou Italové vystaveni už po více jak 30 let a zavede až do těch nejvyšších sfér, dokonce i k prezidentskému letnímu resortu na Sardinii.

Odhalený přístav

Pertti se snaží na vlastní pěst zvítězit nad nadváhou a zvládnout výchovu svého syna. Šestnáctiletá Milla se chce stát celebritou. Aleksiho máma nerozumí tomu, jak důležitý je pro syna jeho pes. Američan Robert chce zažít skutečnou finskou zimu. Walter se musí vypořádat se šikanou ve škole a Marika zase s těžkou diagnózou. Aku Louhimies tu opět spřádá mozaiku příběhů, tentokrát však osudy protagonistů propojuje pouze společným prostorem příměstské čtvrti, ve které postavy žijí a čelí neustálým problémům s láskou. Režisér pomocí sugestivního snímání a minimalistického klavírního doprovodu ukazuje problematické mezilidské vztahy bez příkras, ale se špetkou naděje v pozadí.
listopad 2017
PÚSČPSN
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
prosinec 2017
PÚSČPSN
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31