Skutečný život

Aris Kalligaovi je 27 let. Po odvykací kúře se vrací zpět do Atén, do dekadentního, povrchního světa, který před nedávnem opustil. Jeho matka - éterická, výstřední, manipulativní, velká opora v aténské společnosti - žije s Christosem, svým oddaným zahradníkem, v honosné vile, která odráží jejího ducha. Impozantní, velkolepá, ale temná. Její život je totiž obklopen temnými tajemstvími. Aris se pokouší změnit, porozumět sobě samému a ovládat své sebedestruktivní nátlaky. Znovu se však objevují známé tváře z minulosti: Nikos, jeho někdejší dealer, mladý homosexuál, který ho vášnivě miluje. A Joy, jeho dřívější přítelkyně: bohatá, krásná, závislá na kokainu. Aris se jim snaží vyhýbat. Vášnivě propadne kouzlu Alexandry, návrhářky, jejíž přirozená jednoduchost kontrastuje s úplně vším, co dosud Aris poznal. Ale jeho neurotická a majetnická matka protestuje a přinutí ji, aby ho opustila. S matčinou pomocí se Joy rozhodne vrátit k Arisovi a obnoví svůj vztah přesně tam, kde ho kdysi ukončili. Aris, nadále sužovaný vlastní matkou, někdejšími přáteli, milenkou a záhadnou smrtí otce, se snaží odolat vábivému sebezničujícímu životnímu stylu, který kdysi vedl. Avšak závislost na narkotikách je neudržitelná a minulost je pro všechny neodvratná.

Magické stříbro - Hledání kouzelného rohu

Norský režisér Arne Lindtner Nass divákům v roce 2011 přinesl volné pokračování dětské filmové pohádky Magické stříbro (2009), kterou režírovala dvojice tvůrců Roar Uthaug a Katarina Launing. Tak jako první část, i Nassův fantazijní snímek má všechny atributy potřebné k tomu, aby zaujal velké i malé diváky. Po nekonečně dlouhém podzimním spánku se modří skřítci probudili do té nejchladnější zimy, jakou kdy zažili. Malé údolí s hospodářstvím, kde žijí červení skřítci, je ohroženo obrovským ledovcem. Lidé už údolí opustili a červení skřítci budou muset brzy udělat totéž. Dokáže královna Modrá růže pomoci Drengovi, králi červených skřítků? Královna Modrá růže věří dávné pověsti o magickém modrém rohu, který dokáže změnit počasí. Před dávnými lety byl roh ukryt v útrobách Šedé hory. Když se ho královně podaří najít, bude moci změnit počasí a nechat ledovec roztát. Ale modří skřítkové nesdílejí její odhodlání a s plánem naopak nesouhlasí. Když byl totiž roh použit naposled, způsobil katastrofu. Navzdory protestům se ale Modrá růže a Drenge vydají na výpravu za legendárním rohem.

Létající Holanďan

Holandské historické drama vypráví o zrodu a přetrvání vlámské legendy. Příběh začíná v 16. století ve Španělskem okupovaných Flandrech. Právě probíhá selská vzpoura a skupina vzbouřenců míří na Nettelneckův statek. Hned nato se objeví Španělé a útok přežije pouze jeden povstalec. Ten se pomiluje s manželkou majitele statku a zmizí. Žena následně porodí syna. O několik let později hoch potká potulného italského zpěváka jménem Campanelli. Ten byl údajně svědkem masakru a hochova početí. Zvědavému klukovi ovšem nabídne smyšlenou historku o tom, že jeho otec žije a je kapitánem bájné lodi. Namluví mu také, že jeho otec umí létat. Chlapec tomu uvěří a když vyroste, vydá se i se svou láskou Lotte otce hledat.

Delikatesy

Poetická černá komedie DELIKATESY je dlouho připravovaným celovečerním režijním debutem souznící autorské dvojice Jeana-Pierra Jeuneta a Marca Cara. Snímek je plodem práce skupiny nadšenců, milujících kinematografii a jako mnoho jiných před nimi toužících natočit film, jaký by sami chtěli vidět. I přes nízký rozpočet, omezující původní plány, se jim podařilo realizovat originální, vizuálně fascinující vizi, nabitou filmařskou energií a inteligencí, smyslem pro absurdní drobnokresbu, něžnou poetičností a přesnými brutálními gagy. Příběh situují tvůrci do blíže neurčené budoucnosti, snad po nukleární katastrofě, mající ovšem četné znaky 30. a počátku 60. let (doba dětství autorů) kritici si pro označení tohoto stylu vypomohli termínem "retrofiction". Na zbořené periferii ční do noci starý činžák. Jeho majitelem je řezník, jehož krámek s delikatesami přes obecný nedostatek oplývá čas od času masem. Nájemníci-nakupující si to samozřejmě dávají do souvislosti s četnými zmizeními osob. Do domu přichází na inzerát jako domovník bývalý klaun Louison, jehož přítomnost ukončí krutovládu obávaného domácího a nastolí po věčné noci nový den. Ani tajemní trogloté, žijící v kanalizaci a chystající vzpouru, nemohou už zůstat neteční k událostem nahoře, zvláště když je půvabná řezníkova dcera Julie poprosí o pomoc pro Louisona, s nímž ji spojují milostná pouta. Něžný příběh o lásce, překonávající všechny překážky, vychází z tradice francouzského filmu (poetický realismus Juliena Duviviera a Marcela Carného, "předměstské" lidové komedie Reného Claira, něžné crazy Jacquesa Tatiho). Konfrontuje ji však s brutální realitou současnosti, odraženou v estetice a emocionalitě soudobého filmu (bratři Coenové, Peter Greenaway, Terry Gilliam). Celý Snímek vznikl v ateliéru a hrají v něm málo známí herci, jejichž tváře a stylizovanost hereckého projevu ladí s bizarní atmosférou snímku. I přes četné přiznané inspirace ("Je to trochu tak, jako by se Marcel Carné díval na Spielberga, který zrovna viděl Gilliama, a ten předtím sledoval Leoneho...") je film originální vizí, jež je pro filmové labužníky skutečnou delikatesou.

Smrtelná Marie

Tykwerův debutový film, temný psychologický thriller, nás pomalu vtahuje do tajemného světa Marie. Napětí se zintenzivní, když je Marie konfrontována s násilnickým manželem, náročným otcem a pokorným milencem. Marie je žena v domácnosti, která se navenek jeví jako nenápadná a úplně obyčejná, avšak postupně se odhalí její tajemný, zvrácený a zjizvený vnitřní svět. Prostřednictvím poetiky německého filmového expresionismu nám Tykwer umožňuje nahlédnout do její temné psychiky. Postupně se odkrývají odpovědi na různé otázky, například proč si Marie píše jeden dopis za druhým a následně si je skrývá v obývacím pokoji apod. Tajemství a nezodpovězené otázky však přibývají, dokud nedojde k mrazivému a znepokojujícímu rozuzlení.

Zeď

Žena zapisuje do deníku informace o zcela banálních úkonech, které vykonává na své usedlosti. Nečiní tak z dlouhé chvíle ani s vírou, že si je někdo přečte. Vlastně je psát nechce, ale musí, aby si udržela zdravou mysl. Ta už je dlouho těžce zkoušena poté, co se žena ocitla odstřižena od okolního světa neviditelnou, ale o to neprostupnější zdí. Snímek na jedné straně buduje takřka žánrové napětí, ale stejnou měrou zkoumá povahu a chování člověka v naprosté izolaci. Přestože zeď je zde do značné míry jen metaforou, filmem prostupuje takřka hororová nálada. Režisér nechává protagonistku obklopit podobně magickou přírodou jako ve von Trierově Antikristovi. Nejen díky Pölslerově práci s prostředím působí snímek jako povědomě realistický sen, do něhož vstoupil jediný, ale o to více zneklidňující cizorodý prvek. Úplně přirozené věci tu vyznívají hrozivě, ačkoli ve skutečnosti nejsou zdrojem nebezpečí.

Ďáblovo oko

"Nevinnost panny je ječmenem v oku ďábelském," říká staré irské přísloví, které Ingmar Bergman převedl do filmového jazyka ve snímku Ďáblovo oko z roku 1960. Fantasy komedie je tak protikladem středověké balady Pramen panny, kterou režisér natočil v tom samém roce. Jarl Kulle ztvárnil na filmovém plátně Dona Juana, kterého na Zemi poslal ďábel, aby svedl nevinné děvče Britt-Marie (Bibi Andersson). Don Juan postupuje šikovně a zdá se, že je vše na dobré cestě ... dokud ho dívka neodmítne. Nejznámější svůdce na světě je tak navždy ztracen - jednak pro lásku ke krásné Britt-Marie, ale i proto, že se musí vrátit do Pekla, aby si odpykal si zbytek svého trestu. "Pro ty, kteří milují, není žádný trest dost tvrdý," prohlašuje ďábel.

Vejdi do prázdna

Po tragické smrti rodičů při autonehodě jsou sourozenci Oskar a Linda rozděleni. Znovu se setkávají až v Tokiu – v rušném, tajemném a pro dva mladé lidi nebezpečném městě. Oskar pracuje jako drogový dealer, Linda ve striptýzovém baru. Oba si slíbí, že už se za žádných okolností nikdy neopustí. Jedné noci je Oskar při policejní šťáře zastřelen. Ale slib, který si dali, mu nedovolí opustit tento svět. Jeho duch bloudí nočním Tokiem a realita ztrácí pevné obrysy. Přítomnost se začíná míchat s minulostí i budoucností ve vizuálně úchvatný a přitom děsivý koktejl. Podmanivý film z prostředí tokijských nočních klubů, který vypráví o životě, o smrti a o lásce. Režisér Gaspar Noé v tomto snímku posouvá hranice filmu a nabízí divákům nevšedně silný zážitek.

Exes

Vlna divokých a bizarních vražd, plná hrůzy a krve se valí Paříží. Šestice postav, uvězněná v noční můře, kde se narušuje sexuální identita, historie i pravda, se ocitá v neproniknutelné síti smrti a podvodů. Virginie je úspěšná spisovatelka, pronásledovaná tajemstvím, a David je tajemný chirurg na vozíčku a Virginiin důvěrník. A Benjamin a Claire jsou dva policajti na stopě sériového vraha. Jde o její první případ a o jeho poslední. Jejich jedinou indicií je, že v ústech každé oběti vrah nechává papír s trýznivě přesným popisem smrti oběti. Tyto popisy jsou vytrženy z knihy Virginina problémového bratra, který kdysi spáchal sebevraždu. Virginia je nucená přijmout zvrácené vražedné Vincentovy sklony a poznává tzv. Exes, na první pohled brutálně smrtící monstrum, neschopné lítosti i toho nejmenšího lidského citu. Ale nic není tak, jak se zdá. Halucinogenní, snový a neúprosný thriller vizionářského režiséra Martina Cognita s poeticky krásnými i drsností drásajícími záběry diváka přenáší do světa, kde je realita krutě převrácená.

Útěk

Ve snímku z dílny Roara Uthauga se ocitáme ve fiktivním světě nehostinné krajiny, kterou už deset let ohrožuje mor. Divákům tento snímek nabízí epicky rozsáhlé akční filmové dobrodružství a vypráví příběh devatenáctiletého děvčete, které se po zabití celé rodiny dostane do rukou zločinecké skupiny společenských outsiderů. Brzy však zjistí, že v jejich společnosti ji čeká osud horší než smrt, a tak se pokusí s pomocí mladšího děvčete z tábora utéct.

Magické stříbro

Princezna Modrá růže je malý skřítek žijící hluboko v norských horách. Žije v malé komunitě skřítků a spolu s ostatními je zodpovědná za vytvoření přechodu mezi denním a nočním světlem. Tento přechod se nazývá magie hodiny a je stvořena z kouzelného stříbra, které vlastní a jako vzácný skvost chrání pouze modří trpaslíci. Když je jednoho dne stříbro ukradené, svět se pohrouží do věčné noci. Statečná princezna Modrá růže se vydává na pozoruhodnou cestu za získáním stříbra, aby zachránila svět od věčné temnoty. Zpočátku se její cesta zdá neúspěšná, ale pak ji dovede k červeným skřítkům, kteří žijí u lidí...

Město ztracených dětí

Ve filmu Město ztracených dětí, nápadité dobrodružné fantasy pohádce od tvůrců snímku Delikatesy (1991), ztratil předčasně stárnoucí šílený vědec Krank (Daniel Emilfork) už dávno své sny, a tak se pokouší odhalit tajemství snění. Unáší malé děti a během jejich spánku studuje jejich sny, což výrazně poškozuje jejich psychiku. Krank se však dostane do těžkostí, když se silák z cirkusu One (Ron Perlman), starší nevlastní bratr uneseného Denreeho (Joseph Lucien), spojí s Miette (Judith Vittet), devítiletou dívkou, která vede skupinu zlodějských sirotků, a společně se vydají Denreeho najít a zachránit. Konečně najdou Krankův hrad, ale musí čelit mnoha přichystaným nástrahám. Navíc musí rozeznat skutečného Denreeho od jeho tří identických klonů, které na hradu slouží jako Krankovi asistenti. Francouzská filmařská dvojice Marc Caro a Jean-Pierre Jeunet v této temné povídce opět prokazují svou technickou zdatnost a vytvářejí jeden z nejunikátnějších a vizuálně nejvíce ohromujících filmů, který se vyznačuje vynikajícími výkony mladých herců, ponurým fantazijním světem s depresivní atmosférou, bizarními scénami a postavami. Hudební skladatel Angelo Badalamenti, známý spolupracovník Davida Lynche, tu navíc vytváří mrazivý, cirkusově-muzikálový soundtrack, který filmu dodává ještě větší kouzlo.

Dvojí život Veroniky

První skutečně mezinárodní projekt scenáristu a režiséra Krzysztofa Kieslowskieho. Příběh o dvou dívkách, které - přestože žijí v různých částech Evropy - jsou téměř identické. Polská Veronika je talentovaná zpěvačka s okouzlujícím hlasem. Měla by vstoupit do světa dospělých, ale její osud náhle přeruší její nevyléčitelná srdeční choroba. Také francouzská Véronique je podobně vnímavá, používá podobná gesta a mimiku, zároveň působí dospěleji, neboť je obohacená o zkušenosti racionálního západního světa. Ani ona nepostrádá hudební talent, ale - kvůli vážné srdeční nemoci - se rozhodla kariéry vzdát a pracuje jako učitelka hudební výchovy na základní škole. Právě tady jednoho dne potká svou lásku - sympatického loutkoherce, který ji okouzlí svým uměním i duchem. Divákovi se záměrně otvírá nekonečný prostor pro úvahy a reflexe. Kieślowski pomocí dokonale propracovaných detailů vytváří strhující až mystický obraz, naplněný zvláštní emoční silou a vymykající se v mnohém současným kinematografickým trendům. Obrovský podíl na vyznění filmu mají kameraman Sławomir Idziak, hudební skladatel Zbigniew Preisner a především představitelka obou Veronik Irene Jacobová.

Paleček

Nejnovější zpracování slavné francouzské pohádky o Palečkovi. Malý Tom pocházel z chudé rodiny. Staří a chudí rodiče již nedokázali uživit svých pět synů a rozhodli se ušetřit je hamby a těžkého údělu. Jednoho dne je všechny odvedli do hlubokého lesa a zanechali osudu. Malý tom byl mezi nimi jako Paleček, sice nejmenší, ale taky nejbystřejší a nejodvážnější, a tak se vůbec nepolekal a rozhodl se najít cestu ven. V lese ale žijí obrové a jiné pohádkové bytosti, a tak bratři na cestě domů zažijí neuvěřitelná dobrodružství.

Pokušení svatého Toníka

Tony, manažer prožívající krizi středního věku, vede tichý a poklidný život. Jednoho dne se však jeho existence uprostřed materialisticky vyprázdněného dekadentního světa začíná rozpadat. Po sérii několika bizarních okolností, během nichž přijde o práci, je svědkem manželčiny nevěry a potká dívku, která je brzy unesena, se Tony začíná postupně vzdalovat realitě. A útěk do lesa je jen začátek cesty k objevení vlastní morálky a dobra, a začátek halucinogenní poutě, během níž se Tony stále více vzdaluje skutečným osobám a nenávratně se noří do surreálného světa symbolů a alegorií. Obrazově fascinující černobílá úvaha o skutečné podstatě dobra je stejně intelektuálně stimulující jako hravě úsměvná a peklo, do kterého ústí, je nevyhnutelné.

Cesta za Vánoční hvězdou

Mimořádně poutavý pohádkový příběh s ohromující filmovou výpravou a kostýmy se odehrává v překrásné zasněžené norské přírodě. Začíná v předvánočním čase, kdy do malé vesničky dorazí dvanáctiletá odvážná dívka Sonja v doprovodu lupičů, kteří ji drží v zajetí. Vesnice je totiž zakletá, stejně jako celé království. Kdysi dávno král ztratil svou jedinou dceru Gulltopp, která se vydala do lesa hledat Vánoční hvězdu. Dcera se však už nikdy nevrátila. Královna zemřela žalem a nešťastný král Vánoční hvězdu proklel. Na jeho království sestoupila tma a smutek. Jednoho večera přišel do jejich paláce mudrc, který králi předpověděl, že pokud se mu podaří do deseti let Vánoční hvězdu opět rozzářit, jeho dcera se vrátí domů. Od jejího zmizení uplynulo již devět let a králi zůstává poslední naděje. Sonje se podaří lupičům utéci a dostane se do zámku, kde si vyposlechne smutný příběh královské rodiny. Když jí král podá záchrannou ruku, Sonja se z vděčnosti ke králi rozhodne Vánoční hvězdu najít a konečně zlomit kletbu, která již dlouhou dobu visí nad jeho královstvím.

Staré báje Vikingů

Polský historicko-akční fantasy film, natočený podle románu Stara baśń z roku 1876 od Jozefa Ignace Kraszewskiho, oživuje středověkou polskou legendu. Ta se odehrává v devátém století v předkřesťanské Evropě, kdy na území současného Polska žily různé slovanské kmeny. Tito rustikovaní domorodci, kteří se brzy stali polským národem, žili po staletí mírumilovně, inklinovali k přírodě a uctívali Boha Slunce. Ale když krutý princ Popiel, toužící po moci, a jeho intrikánská žena přivedli armádu Vikingů, aby s jejich pomocí zavedli barbarský a krvelačný režim teroru, je na bývalém veliteli Popielovy armády, Piastunovi, a mladém lovcovi a bojovníkovi Ziemowitovi (Michal Żebrowski), aby se postavili do čela lidového povstání a ukončili nemilosrdné krveprolití. Ziemowit žil roky s Vikingy a teprve nedávno se vrátil do své bývalé vlasti, aby se usadil. Mezitím se však zamiluje do Dziwy, krásné dcery bohatého místního obchodníka Wisza chce se s ní oženit, avšak Dziwin osud je již dopředu určen – podle otce se má stát kněžkou v místním chrámu. Tento mýtus polské historie je vyprávěn ve velkolepém epickém stylu, stejně jako předcházející režisérův snímek Ohněm a mečem (Ogniem i mieczem, 1999).

Zamilovaná čarodějka

Michael, úspěšný, avšak naivní vynálezce se během víkendového výletu v Paříži zamiluje do Morgane, svůdné a nepředvídatelné francouzské čarodějnice Morgane. Půvabná mladá čarodějnice se do smrtelníka Michaela zamiluje též, čímž poruší zákony svého společenství. Z nic netušícího Michaela se stane kmotr Morganina 9mesíčního syna Arthura a příběh čisté lásky a nekonečné bitky nečistých magických sil začíná. Michael se ocitá uprostřed Morganina boje se zlým a silným čarodějem Molokem, který se chce zmocnit Arthurova dědictví. Trojice hrdinů, Morgane, Michael a Arthur, však čelí největšímu kouzlu ze všech – lásce.

Verbo

Hraný žánrový debut mladého španělského režiséra Eduarda Chapero-Jacksona byl v roce 2011 nominován na lokální prestižní ceny CEC (Cinema Writers Circle – spolek filmových kritiků a scenáristů) za nejlepší herecký výkon v hlavní roli a za nejlepší režii a za ty stejné filmové kategorie i na mezinárodně uznávané národní filmové ocenění Goya. Fantazijní snímek vypráví příběh adolescentní Sary, která ještě nedokáže porozumět okolnímu světu a nedokáže si v něm najít místo. Neustálé hledání odpovědí na nezodpovězené otázky ji přivede do tajemného fiktivního světa, kde se pouští do různých, životu nebezpečných dobrodružství, aby našla samu sebe i cestu v mlze zahalenou bludišti, nazývaném svět.
březen 2019
PÚSČPSN
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
duben 2019
PÚSČPSN
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30