9:06

Držitel mnoha mezinárodních filmových cen, slovinský režisér Igor Sterk, filmem 9:06 vytváří zajímavou reflexi na téma dobrovolné sebevraždy, stále častějšího fenoménu současné globální společnosti. Hlavní postavou příběhu je policejní inspektor Dusan, vyšetřující smrt učitele hudby Marjana Ozima. Muž ve středním věku žil klidný a spořádaný život, ale přesto se rozhodl po důkladné přípravě dobrovolně odejít z tohoto světa. Jeho tělo bylo nalezené zcela nahé, oholené a na ruce mělo náramkové hodinky zastavené na čase 9:06. Tento neobyčejný případ začne kriminalistu Dusana stále více pohlcovat, až je jím zcela posedlý. Když začne bydlet v Marjanově bytě, setkávat se s jeho přáteli a seznámí se i s jeho milenkou Milenou, zaplétá se stále hlouběji do nebezpečné hry záměny identit. Ponořením se do života oběti totiž nevyhnutelně oživuje bolestné vzpomínky na své lásky a ztráty. V roce 2009 tento snímek, který se na začátku jeví jako obyčejný kriminální film, ale postupně se mění na znepokojující psychologický thriller, doslova dobyl Festival slovinského filmu, na kterém získal 11 filmových cen v hlavních i vedlejších kategoriích. Na MFF v Montrealu byl film nominován na hlavní cenu Grand Prix des Amériques.

9:06:00

Držitel mnoha mezinárodních filmových cen, slovinský režisér Igor Sterk, filmem 9:06 vytváří zajímavou reflexi na téma dobrovolné sebevraždy, stále častějšího fenoménu současné globální společnosti. Hlavní postavou příběhu je policejní inspektor Dusan, vyšetřující smrt učitele hudby Marjana Ozima. Muž ve středním věku žil klidný a spořádaný život, ale přesto se rozhodl po důkladné přípravě dobrovolně odejít z tohoto světa. Jeho tělo bylo nalezené zcela nahé, oholené a na ruce mělo náramkové hodinky zastavené na čase 9:06. Tento neobyčejný případ začne kriminalistu Dusana stále více pohlcovat, až je jím zcela posedlý. Když začne bydlet v Marjanově bytě, setkávat se s jeho přáteli a seznámí se i s jeho milenkou Milenou, zaplétá se stále hlouběji do nebezpečné hry záměny identit. Ponořením se do života oběti totiž nevyhnutelně oživuje bolestné vzpomínky na své lásky a ztráty. V roce 2009 tento snímek, který se na začátku jeví jako obyčejný kriminální film, ale postupně se mění na znepokojující psychologický thriller, doslova dobyl Festival slovinského filmu, na kterém získal 11 filmových cen v hlavních i vedlejších kategoriích. Na MFF v Montrealu byl film nominován na hlavní cenu Grand Prix des Amériques.

Tváří v tvář

Příběh citově okoralé ženy, která ve vyhrocené krizové situaci zjišťuje propukající duševní chorobu, napsal Bergman pro Liv Ullmannovou, tehdy už svoji bývalou partnerku. I když film pak označil za umělecký nezdar, pro herečku mělo období jeho geneze a vzniku velký osobní i tvůrčí význam. Autentický průběh natáčení si písemně zaznamenávala a zápisky později publikovala v autobiografické knize „Proměny“. Psychiatrička Jenny selhává lidsky i jako lékařka, neschopna zodpovídat za sebe jako za člověka ani za pacienty. Po nezdařeném pokusu o sebevraždu prochází terapií, kterou prožívá jako retrospektivní psychodrama svého dosavadního života. V hermeticky utěsněném vnitřním světě znovu prodělává klíčové situace, v nichž „hraje“ sebe samu, zjevují se jí patologicky deformované osoby z minulosti i přítomnosti jako typické přízraky bergmanovského panoptika, z nichž zvlášť utkví stará žena s jedním okem jako personifikovaná smrt. Dušezpytně nazřená postava Jenny, téměř zbavena spojů s reálným světem, je očividně Bergmanovou projekcí, i když zahalenou do ženského mimikry. Film, v němž dominuje sólo ženská role umocněná osobním hereččiným nasazením, je instrospektivním průhledem do narušené psychiky. Strhující výkon Ullmannové místy přesahuje hranice uměleckého vyjádření, takže filmová postava vzbuzuje sugestivní dojem skutečného klinického případu.

Belphegor: Fantom Louvru

Tajemství staré tisíce let procitá v pařížském Louvru. Přízrak pocházející z doby egyptských faraónů náhle začíná terorizovat největší muzeum na světě chráněné technologií třetího tisíciletí. Nikdo zprvu netuší, že děsivé události v sídle francouzských králů souvisí s nedávným otevřením sarkofágu, v němž byla překvapivě zachovalá mumie vysokého starověkého hodnostáře. Lisa (Sophie Marceau) se zaplétá přímo do středu dění - fantom vstupuje do její mysli a stále více ji ovládá. Lisa získává nadpřirozené schopnosti a posedlost egyptskou mytologií. Sympatický mladík Martin se jí snaží pomoci, pustí se do studia hieroglyfů, tajemství záhrobního života i souboje s ničivou silou fantoma. Lisa mu stále uniká. V okamžiku, kdy Martin zjišťuje pravý stav věcí, dochází mu, že Lisin život visí na vlásku. Nerovný boj mocného přízraku a strážců Louvru zatím pokračuje. Dokud někdo nerozluští starodávné tajemství, nemají zřejmě šanci...

Borgman

Co byste udělali, kdyby jednoho rána u vaší luxusní vily zazvonil bezdomovec, tvrdil, že dobře zná vaší ženu a chtěl se vykoupat? Richard mu pořádně nandá. Jeho ženě Marině je to ale trapné, a bezdomovce, který se představuje jako Borgman, pustí dovnitř. A tak to celé začne. Příběh filmu Borgman je krutý, přímočarý a optimální pro milovníky černého humoru. Jenže kromě toho pokládá i řadu otázek a nechává divákům prostor, aby si ho přebrali po svém. V mnohém připomene postupy české nové vlny, v mnohem zas ironická a přesná severská dramata.

Chaotická Ana

Hlavní hrdinkou Medemova filmu je mladá dívka Ana, která spolu se svým otcem žije na Ibize. Musí však rodný ostrov opustit a odstěhovat do Madridu, aby mohla začít kariéru jako malířka. Spolu s ní cestujeme časem a vidíme čtyři roky z jejího života. Období mezi 18 a 22 narozeninami. Odpočítáváním dalších dnů jak v hypnóze nám Ana dokazuje, že její existence je vlastně ve skutečnosti pokračováním existence jiných mladých žen, které všechny tragicky zemřely ve věku 22 let. Teď se staly součástí Anina podvědomí, součástí chaosu, který ji každým dnem pohlcuje stále víc.

Princezna a bojovník

Osudy Boda, nezaměstnaného bývalého vojáka a Sissi, sestřičky na psychiatrii, se jednoho dne protnou díky dopravní nehodě na ulici Wuppertalu. Pak se potkají znovu: v bance, a to zrovna během loupeže... Jinými slovy by se dal film popsat jako příběh lidí, kteří si museli nejprve vzájemně zachránit život, aby se mohli do sebe zamilovat.

Teď se nedívej

Vizuálně bohatá adaptace zlověstného příběhu Daphne du Maurier o zlé předtuše. Režisér Roeg využívá expresivního potenciálu italských Benátek a jeho jedinečný střih, fragmentarizující časoprostorové kontinuum, vytváří neopakovatelně zlověstný pocit. Na začátku tohoto mistrovského psychologického hororu potká šťastné manželství Laury a Johna (Julie Christie a Donald Sutherland) noční můra všech rodičů, tragické úmrtí dcerky. Johna, který tragédii instinktivně vycítil, pronásledují výčitky, že jí nedokázal zabránit. Manželé odjíždějí do Benátek, kde potkají sesterskou dvojici starších, výstředních Angličanek. Jedna z nich, slepá jasnovidka, tvrdí, že vidí jejich dcerku... Film se proslavil i odvážnou erotickou scénou mezi Laurou a Johnem. Legenda praví, že návštěvníci pracovních projekcí projevovali velký zájem o záběry právě z této scény.

Po smrti

Nathanovi bylo pouhých osm let, když se poprvé dostal do přímého kontaktu se smrtí, když se snažil zachránit život malého děvčete. Na krátkou chvíli mladý Nathan upadl do bezvědomí a zažil vlastní klinickou smrt. Poté se, jako zázrakem, vrátil k životu. O několik let později je Nathan úspěšným newyorským korporátním právníkem. Avšak zdevastovaný bolestnými okolnostmi svého rozvodu se nechá zavalit prací, daleko od své dcery a ex-manželky Claire. Do jeho života však nečekaně vstoupí tajemný doktor Kay. Tajemný, intenzivní, naléhavý Kay, který tvrdí, že je schopný předvídat hrozící smrt s udivující přesností a jasností. Co byste dělali vy, kdyby vstoupil do vašeho života cizinec a řekl vám, že brzy zemřete? Zoufalý závod s časem začíná a Nathan se snaží o nápravu chyb ze své minulosti a znovu se spojit s těmi, které nejvíce miluje.

Zlo pod sluncem

Na exotickém ostrově číhá vrah. Jen Hercule Poirot může odhalit pravého viníka... Pojišťovací společnost pověří Hercula Poirota, aby ověřil pravost diamantu, který chce jeho nová majitelka rozmarná a krásná herečka Arlena Marshallová pojistit. Poirot se musí za ní vydat do luxusního hotelu na jednom středomořském ostrově, kde si Arlena momentálně užívá líbánky se svým nejnovějším manželem, kapitánem Kennethem Marshallem. Brzy zjistí, že Arlenu nenávidí každý z návštěvníků. Netuší, že zanedlouho v tiché zátoce najdou Arleninu mrtvolu. Každý má údajně alibi, ale jeden z návštěvníků je vrah. Kdo z nich lže? Podaří se Poirotovi najít pachatele?

Frank

Uznávaný irský režisér Lenny Abrahamson navazuje na své oceněné snímky originální komedií o rádoby muzikantovi Jonovi, který zjistí, že si ukousl větší sousto, než na jaké stačí, když se přidá k avantgardní popové kapele vedené tajemným a záhadným Frankem, hudebním géniem, který se schovává za obří umělou hlavu, a jeho děsivou kolegyní Clarou.

Monstrum

Ve filmu Monstrum hraje Roberto Benigni nešťastného krajinářského zahradníka, opraváře obchodních výloh a především velkého smolaře, který musí očistit své jméno, protože je hlavním podezřelým ze série vražd sexuálního devianta. A zábava může začít. Tzv. „gumová“ tvář Roberta Benigniho, nejoblíbenějšího italského komika, zde září jako Loris, malý podvodník, jehož každodenní činností jsou drobné krádeže v místním supermarketu a snaha zabránit, aby nikdo nekoupil byt, ve kterém nelegálně bydlí. Loris má však nešťastný zlozvyk, že ho stále někdo přistihuje v těch nejvíce kompromitujících situacích. Jako podezřelý z toho, že je neřestný násilník, začne ho svádět smyslná policistka Jessica (Nicoletta Braschi) v přestrojení, aby vyvolala jeho sexuální touhy a přichytila ho tak při páchaní údajného trestného činu. Ale věci nikdy nejdou podle plánu. Bláznivá komedie o nesprávné identifikaci jak z Benigniho hitu, Johny Stecchino. Monstrum nabízí Benigniho nejlepší napodobování obyčejného nevinného muže, jakého ztvárňovali Charlie Chaplin či Buster Keaton. Ať už jde o spadnutí cigarety do nohavic, anebo o pokus zkrocení nezvladatelné motorové pily, Benigniho ruce, nohy i vlasy jsou stejně energicky nabité. I navzdory již udělené cenzuře papeže, Benigni opět tlačí na hranu nemorálních scén, s manželkou, která většinu času filmu agresivně útočí svou pánví a hrudníkem na chudáka Lorise. Navíc se říká, že Benigniho Monstrum představuje skvělý úvod do komiky, jejíž vtipy přispěly k pádu tehdejšího italského premiéra.

Nevinnost

Šestiletá Iris rychle objeví pravidla své nové internátní školy, kde se výuka soustřeďuje na tanec, tělesnou výchovu a biologii. Je zde vyžadována bezpodmínečná poslušnost a dívka, která by se pokusila o vzpouru, nebo dokonce o útěk, bude odsouzena k tomu, aby zůstala ve škole navždy. Iris si postupně zvykne na nový způsob života. Něco jí však stále nedává pokoj: každý večer v devět, když se v parku rozsvítí lampy, nejstarší z dívek Bianka odchází na tajné setkání. Jednoho večera ji Iris sleduje až do velkého domu, v němž bydlí učitelé... Film, který je volnou adaptací novely Franze Wedekinda z roku 1903 Mine-Haha oder Über die körperliche Erziehung der jungen Mädchen (Mine-Haha aneb O tělesné výchově mladých dívek), je zároveň velice stylizovaným, magickým a metaforickým snem s prvky divadla, psychologického thrilleru a se záhadnou atmosférou hororu.

Zvrácený

Mladá a krásná Alex je v opuštěném podchodu znásilněna a bezcitně zbita neznámým mužem. Její impulzivní a nezávislý manžel Marcus a jejich společný a zdrženlivý přítel Pierre se pak rozhodnou vzít spravedlnost do svých rukou.

Loni v Marienbadu

Existenciálně laděný fantazijní film Loni v Marienbadu, který je celosvětově považován za jeden z mistrovských děl Francouzské nové vlny, je výsledkem spolupráce režiséra Alaina Resnaise a francouzského romanopisce Alaina Robbe-Grilleta. V luxusním barokním hotelu někde v Evropě neznámý muž (Giorgio Albertazzi) přichází na setkání s neznámou ženou (Delphine Seyrig), ubytovanou v hotelu, kterou se snaží přesvědčit o tom, že se již v minulosti nejen setkali, ale měli spolu i milostný poměr, plánovali společně utéct a před rokem si dohodli toto setkání. Žena si však na muže ani na slíbenou schůzku nevzpomíná. Muž se ji snaží znovu získat, a tak se rozpoutá filmové puzzle, ve kterém se jakoby zastaví čas a které zpochybňuje samotnou podstatu pravdy a vyprávění. Alain Resnais získal za své mistrovské dílo Zlatého lva na MFF v Benátkách 1961 a film byl nominován na Oscara v kategorii Nejlepší původní scénář.

Byt

Pohádka, sen nebo noční můra? Mladý romantik Max (Vincent Cassell) bydlí v Paříži a rád flirtuje, ale rozhodl se oženit. Jednoho dne zahlédne přes sklo telefonní budky Lisu (Monica Bellucci) - okouzlující dívku, s níž před dvěma lety prožil vášnivý vztah. V okamžiku zapomene na všechno, plánovanou cestu do Tokia i na svou snoubenku Muriel. Posedlý Max Lisu pronásleduje a ukryje se v jejím bytě. Je tam však přistižen dívkou jménem Alice, která je Lise podezřele podobná...V roce 1998 film získal cenu BAFTA pro Nejlepší film v neanglickém jazyce a Cenu pro Nejlepší nezávislej film na ceremoniálu British Independent Film Awards.

Umění milovat

Hrdinkami příběhu odehrávajícího se v Duryňsku na sklonku 19. století jsou mladičké chovanky internátní školy. Osiřelá Hidalla a její kamarádky vyrůstají ve světě izolovaném od reality a jejich život za školními zdmi určují přísná pravidla. Pod dohledem náročných učitelek a strohé ředitelky se zdokonalují v klasickém tanci, hudbě a etiketě a kontakt s okolním světem mají zakázaný. V šestnácti letech však mají dívky i jiné sny než jen stát se členkami slavného baletního souboru – a také jiné choutky, obavy a děsy… Klasik italské kinematografie, režisér a scenárista Alberto Lattuada, dlouho snil o adaptaci symbolistického románu německého spisovatele Franka Wedekinda. Po Lattuadově smrti loni v červenci se projektu ujal britský režisér John Irvin. Film vznikl v koprodukci Velké Británie, Itálie a České republiky a natáčel se i v Liberci a Mariánských Lázních.

Vyšetřování

Císař Tiberius vyslal do Jeruzaléma Tita Valeria Taura, aby vyšetřil okolnosti Ježíšovy smrti a našel jeho záhadně zmizelé tělo. Provincie se zmítá ve vnitřních sporech, propukají ozbrojené srážky mezi přívrženci a odpůrci římské nadvlády. Císařův zmocněnec se seznamuje s Kristovým příběhem, snaží se pochopit jeho život a jednání, pátrá po apoštolech. Všímá si, že nové učení proniká i mezi římské vojáky, a uvědomuje si, že by mohlo rozložit tuto oporu státní moci. Navíc je přesvědčen, že Ježíš na kříži nezemřel, že se kdesi skrývá. V převlečení za domorodce se ho vydává hledat...

Život té druhé

Příběh začíná setkáním Marie a Paula, kteří prožívají lásku na první pohled. Naplánují a učiní si výlet na pláž a vášnivá noc může začít. Ale druhý den ráno se Marie vzbudí a s hrůzou zjistí, že si nedokáže vzpomenout na posledních deset let svého života. Překvapená se dozvídá, že se provdala za Paula a jejich manželství je v krachu. Zjistí, že je matkou citlivého malého chlapce, že řídí mocnou nadnárodní společnost s cennými papíry a že je majitelkou pohádkového bytu s romantickým výhledem na Eiffelovu věž. Stále však netuší, jak se to všechno mohlo stát a jak k tomu všemu došlo. Příběh zkoumá Mariinu amnézii až do chvíle, kdy si začne uvědomovat, jakou byla kdysi svobodnou dívkou, letící světem s lehkostí motýla, a jakou ženou se postupně po letech manželství a mateřství stala.

Nový život

Seymour je mladý Američan, putující bezcílně po pusté a bezprávní východní Evropě. V Sofii, městě plném nočních můr a korupcí, nemocí a hladu, divokých psů, pornografie a obnažených těl, uvidí velmi mladou a krásnou, avšak téměř mrtvou prostitutku. Bezmocný a posedlý Seymour ji následuje až do perverzního a násilně erotického podsvětí a jako moderní Orpheus obětuje vše kvůli touze, poháněné nesnesitelnou žádostivostí, nedbajíce na nemoc, šílenství či smrt. Snímek Nový život představuje trýznivé a halucinogenní putování děsivou nocí, přerušovanou zářivou znepokojující krásou i surovou hrůzou. Jedná se o druhý celovečerní film francouzského režiséra Philippa Grandrieuxe, který debutoval pochmurným snímkem Sombre (1998).

Záhada žlutého pokoje

Po pokusu o vraždu Mathilde, krásné dcery slavného profesora Stangersona, navštíví Joseph Rouletabille, mladý reportér, v doprovodu svého přítele a fotografa Sainclaira, Château du Glandier, aby se pokusil rozluštit tajemství údajného incidentu. Kdo byl útočníkem? Jaký byl jeho motiv? A především, jak se mu podařilo uniknout ze zamčeného žlutého pokoje? Podezření obávaného inspektora Frédérica Larsana, kterému přidělili tento případ, padá na Darzaca, snoubence Mathilde Stangersonové... Zvrácený, sofistikovaný, hravý a podmanivý komediální thriller režiséra Bruna Podalydese využívá a podvrací všechna klišé detektivního žánru z venkovského prostředí. S pomocí hvězdného obsazení a mizanscény, ostré jako břitva, Podalydés bez námahy vytváří oslňující, vizuálně nádhernou a suverénní stylovou síť tajemství a vraždy, silně připomínající tvorbu Alaina Resnaise a svůdný svět filmu Gosford Park režiséra Roberta Altmana.

Hezké holky

S přesně vyváženou dávkou spontánnosti a svěžesti sleduje francouzský režisér Claude Chabrol, jeden ze zakladatelů Francouzské nové vlny, bezstarostné životy čtyř mladých elegantních žen, které touží v Paříži 60. let zažít romantickou lásku. Všechny pracují v obchodě pod oplzlým šéfem, proklamujícím prázdné řeči o morálce a správných společenských mravech, a každá z nich vlastním způsobem uniká z každodenní kruté reality a prázdnoty svého života. Rita (Lucile Sain-Simon) flirtuje se šéfem, Jane (Bernadette Lafont) se schází se ženatými muži, Ginette (Stéphane Audran) inkognito zpívá v kabaretu a Jacqueline (Clotilde Joano) žije pro svůj sen najít pravou lásku. Ve snaze naplnit své romantické sny o dokonalých mužích se však rozplynou v mužské lehkovážnosti, zlomyslnosti, promiskuitě a v mužských lžích. Slavný režisér, známý i jako mistr francouzského thrilleru, sleduje své postavy z chladné vzdálenosti objektivního pozorovatele jednotlivých příběhových událostí bez toho, aby odsuzoval slabosti a hlouposti svých postav. Ve filmu Hezké holky divákům nabízí realistický obraz života mladé generace 60. let bez vyšších cílů. A právě za „negativní vyznění“ a přílišnou realističnost snímku Chabrol v době jeho uvedení do kin narazil na nevoli kritiků i diváků. Dnes však film patří mezi klasiku francouzské kinematografie a francouzské Nouvelle vague.

Milenci ze severního pólu

Ana a Otto se potkají ve škole jednoho dne poté, co Anin otec zemřel a její matka se vdala za Ottova otce. Vztah mezi nimi nakonec přeroste v lásku, kterou však před okolím skrývají. Po čase se jejich cesty rozdělí a každý se vydá jinam. Jejich životy se tak stávají kruhem, který se uzavírá na severním pólu, kam oba milenci neodvratně směřují. V Milencích ze severního pólu Julio Medem spřádá složitý příběh, plný zápletek, symbolů a alegorií, o milostném vztahu Any a Otta. Díky vizuální citlivosti tvůrců jde o film s precizně komponovanými obrazy a s důmyslně vytvořenou dramaturgickou strukturou, která zkoumá témata náhody, osudu a naděje. Spolu s podmanivým soundtrackem klade divákům nové výzvy a zanechává v nich dlouhotrvající dojem. Film byl nominován na Zlatého lva na MFF v Benátkách v roce 1998.

Nepřítel

Tento tajemný a skutečný příběh v podání skvělého Daniela Auteuile vás přesvědčí o tom, že život ve lži má vždy nešťastný konec... Napínavý příběh, který je založen na skutečné události, pochází z dílny vynikajících francouzských tvůrců. Vypráví o životě zdánlivě úspěšného doktora, manžela a otce dvou dětí - Jeana Marca Faureho (Daniel Auteuil), ze kterého se postupně vyklube velký podvodník. Před všemi předstírá, že pracuje v prestižní nemocnici, ale ve skutečnosti se celý den poflakuje po městě, anebo prosedí v autě a čte si knihu. Domů se vrací pozdě, je unavený - jakoby celý den strávil v práci. Tahá peníze od své rodiny a přátel pod záminkou investování do zahraničních akcií. Tyto prostředky však utrácí na živobytí. Pro svou rodinu kupuje stále dražší domy a auta, a navíc si vydržuje mladou atraktivní milenku. Po čase se jeho okolí začne zajímat o výnosy a návratnost svých investic. Jednoduše, chtějí zpět vysoké sumy, které mu půjčili, ale které doktor prostě nemá... Jean Marc se jim vyhýbá a kličkuje, až se ocitne v bezvýchodné situaci. Celý svět se mu začíná hroutit a svou situaci se rozhodne vyřešit skutečně originálním způsobem.

Made in U.S.A

Jean-Luc Godard tímto pestrobarevným politickým thrillerem a pop-artovou poctou americkému krimi žánru vytváří kriticko-angažovaný výklad levicové politiky a zkažené povahy reklamního průmyslu. Hlavní postavou příběhu, zasazeného do tehdejší blízké budoucnosti, je novinářka Paula Nelson (Anna Karina), která se zapletla s Richardem. S mužem, který vystupuje jako otevřený komunista a má cosi společného s vraždou zahraničního agenta. Paula chce Richarda umlčet ještě před tím, než jí začne dělat problémy, ale nedokáže ho vystopovat. Jedinou zmínku o něm představuje nedávno objevený magnetofon, přehrávající jeho nahrané projevy a postřehy o aktuálních politických otázkách. Během rozhovoru s Typhusem (Ernest Menzer), někdejším přítelem, který ví o jejím vztahu s Richardem, však zazní výstřely a Typhus padá mrtvý k zemi. Jak se Paula snaží najít způsob, jak se zbavit Typhusova těla, pátrá po tom, kdo ho mohl zabít a proč. Zároveň ji však pronásleduje dvojice neznámých zamaskovaných poflakovačů (Laszlo Szabo a Jean-Pierre Leaud). Film je plný odkazů na americkou žánrovou kinematografii a jejích režisérů jako Samuela Fullera a Nicholase Raya, ale i na skutečné tragické události, které se v té době udály. Made in U.S.A je posledním Godardovým filmem, který natočil s jeho tehdejší manželkou a častou spolupracovnicí Annou Karinou a natáčel ho současně se svým dalším filmem 2 ou 3 choses que je sais d'elle (1967). V porovnání s jeho předcházejícími mistrovskými díly jako Bláznivý Petříček (1965) a Banda pro sebe (1964) je tato Godardova pocta filmovému krimi žánru stále zajímavá a podstatná pro ty, kteří vyhledávají nové cesty filmové exprese, vrstvení filmových narážek a modernistické filmové hry.

Sladká smrt

Lausanne, Švýcarsko. Slavný pianista Andre Polonski se znovu žení. Klidná, ale nevyzpytatelná Mika, zdědila po svém otci továrnu na čokoládu. Dělá jí podezřele velkou radost, když tento sladký nápoj každý ráno připravuje pro manžela i jeho syna Guillauma, o kterém se šušká, že byl v porodnici zaměněn s jiným dítětem. Jednoho dne ale jejich práh překročí mladá talentovaná pianistka Jeanne.

Rozbité zrcadlo

Do malého městečka přijíždí na natáčení nového filmu slavná herečka Marina Ruddová se svým manželem. Její vrcholná sláva už je pryč, ale stále umí okouzlit své fanoušky. Marina uspořádá ve městě večírek pro své obdivovatele. Tam se s ní dá do řeči paní Babcocková, která jí nadšeně vypráví, jak se spolu už kdysi setkaly, když ona byla ještě dítě a obě si dají drink. Zanedlouho je paní Babcocková nalzena mrtvá. Vyšetřováním případu je pověřen inspektor Darmot Craddock, synovec slečny Marplové, velmi zvídavé staré dámy, která s oblibou luští záhady a zločiny. Při vyšetřování se zjistí, že smrt nastala po otravě nápojem, a protože Marina poskytla svoji skleničku paní Babcockové, která tu svou náhodně vylila, zdá se, že pravou obětí měla být právě slavná herečka.

Napoleon

Fascinující příběh z 1. poloviny 19. století o posledních dnech velkého vojevůdce Napoleona Bonaparte. Na sklonku života je Napoleon ( v podání strhujícího P. Torretona) spolu s několika svými přívrženci uvězněn na ostrově Svatá Helena, kde roku 1821 za poněkud záhadných okolností umírá. Film A. de Caunese kombinuje známá i překvapivá fakta s mýty, obestírajícími tuto kapitolu našich dějin. Odhaluje lidskou tvář i slabost kdysi velmi vlivného muže, čelícího posledním okamžikům svého života v nepřátelském zajetí...

Mortem

Mortem je metafyzický thriller, příběh odehrávající se během jedné noci. Příběh Jeny, mladé ženy, která vzdoruje smrti.

Vražda v Orient expresu

1 oběť, 12 bodných ran, 12 podezřelých. Dokáže Hercule Poirot objevit totožnost vraha, dokud vlak stojí zapadlý sněhem? Královna detektivek Agatha Christie uvolnila román až 40 let od prvního vydání v roce 1934. Sydney Lumet obsadil film hereckými hvězdami do poslední vedlejší role a Ingrid Bergmanová dostala Oscara.

Když zvířata sní

Devatenáctiletá Marie, outsiderka v ostrovní komunitě, žije sama se svými rodiči. Nemá nikoho, komu by se mohla svěřovat, kromě Daniela, mladého muže okouzleného její divokou povahou. Místní lidé však mají z dívky obavy, neméně pak z její matky, která je upoutána na invalidní vozík, trpící záhadnou chorobou. Když Marie zjistí, že se její tělo mění – na její hrudi a zádech roste hustá srst – začne pátrat po odpovědích vztahujících se k utajované rodinné minulosti. Po něčem, co bude mít nedozírné následky pro ni i pro celou rodinu – a také na volbu, kterou musí učinit.

Klášter

Úvahy mezinárodně uznávaného portugalského filmového režiséra Manoela de Oliveira o síle myšlenky a touhy a o dobru a zlu představují tematický základ tohoto zajímavého přepisu temného Goetheho Fausta. Příběh Oliveirova filmu se soustředí na nekonvenčního amerického výzkumníka a spisovatele Michaela Padovice (John Malkovich). Ten opouští Paříž a společně so svou krásnou manželkou Hélene (Catherine Deneuve) přichází do portugalského ženského kláštera, aby dokázal svou teorii, že Shakespeare se vlastně nenarodil v Anglii, ale byl španělského židovského původu. Jejich hostitelem v klášteře je sofistikovaný, podivný, a děsivý strážce kláštera, Baltar, který je očividně okouzlen půvabnou Héléne. Aby s ní mohl trávit víc času o samotě, nabízí lstivý Baltar Michaelovi pomoc mladé a především atraktivní archivářky a vždy Michaelovi zabezpečí, aby veškerý svůj volný čas trávil v klášterní knihovně. Héléne si však o svého manžela začne dělat starosti a začne ji trápit, že Michael projevuje stále větší zájem o svůj netradiční výzkum, než o ni samotnou. Ale je to právě Baltar, který se snaží svádět Michaela (tak, jako Mefisto pokoušel Fausta), aby se stal nesmrtelným díky jeho výzkumu a psaní. Oliveirův film představuje klasický boj mezi dobrem a zlem, jehož příčinou je zakázané flirtování a které nechává diváka přemýšlet o tom, který z hlavních hrdinů filmu je ďábel sám.

Pokušení svatého Toníka

Tony, manažer prožívající krizi středního věku, vede tichý a poklidný život. Jednoho dne se však jeho existence uprostřed materialisticky vyprázdněného dekadentního světa začíná rozpadat. Po sérii několika bizarních okolností, během nichž přijde o práci, je svědkem manželčiny nevěry a potká dívku, která je brzy unesena, se Tony začíná postupně vzdalovat realitě. A útěk do lesa je jen začátek cesty k objevení vlastní morálky a dobra, a začátek halucinogenní poutě, během níž se Tony stále více vzdaluje skutečným osobám a nenávratně se noří do surreálného světa symbolů a alegorií. Obrazově fascinující černobílá úvaha o skutečné podstatě dobra je stejně intelektuálně stimulující jako hravě úsměvná a peklo, do kterého ústí, je nevyhnutelné.

Red Road

Jackie pracuje jako operátorka bezpečnostního kamerového systému CCTV, jehož kamerami je skotské Glasgow neustále monitorováno. Život v ulicích Glasgowa pozoruje Jackie denně na monitorech a svou povinnost chránit lidi, které zná pouze z obrazovek, bere velmi vážně. Sama si však drží všechny od těla, její uzavřený život má svůj řád a klid – až do chvíle, kdy na monitoru zahlédne muže, o kterém si myslela, že už ho nikdy neuvidí. Posedlost, s níž neznámého muže začne pronásledovat, ji brzo dovede do Red Road, shluku strohých domovních bloků na severním okraji Glasgow. Jackiino skrývané tajemství tady začně vyplouvat na povrch a drama o posedlosti tak směřuje k překvapivému rozuzlení.

Pod pískem

Spokojený manželský pár ve středních letech, Marie a Jean, se jako každý rok vypraví do západní Francie strávit část léta ve svém domě u moře. Jednoho dne se rozhodnou zajít na pláž. Zatímco se Marie opaluje, Jean si jde zaplavat. Žena na dece usne a po probuzení svého manžela marně hledá. On se k ní ale už nikdy nevrátí... Jaký důvod může mít člověk, aby jednoho dne odešel bez vysvětlení, bez náznaku odpovědi na přirozený příval otázek, jenž svým zmizením vyvolá? A byl ten odchod opravdu dobrovolný a konečný? Anebo zasáhla náhoda a Jean skutečně utonul? Anebo se vůbec neutopil a prostě od Marie odešel jinam, žít jiný život s jinou ženou? Mladý francouzský režisér Francois Ozon ve svém snímku nabídl divákům psychologický pohled do nitra zralé ženy, krutě zasažené ztrátou manžela. V hlavní roli britská star francouzského filmu Charlotte Ramplingová.

Jeden musí z kola ven

Píše se rok 1973 a britská tajná služba MI6 se pokouší ve svém středu nalézt sovětského špiona a udržet Spojené království v bezpečí. K odhalení „krtka“ je povolán z předčasného důchodu George Smiley (Gary Oldman). Seznam podezřelých ze zrady je zúžen na čtyři a Smiley má jediný úkol – označit, kdo z nich kompromituje britskou tajnou službu. Je to ambiciózní Percy Alleline (Toby Jones), jemuž přidělili krycí jméno Švec zdvořile sebevědomý Bill Haydon (Colin Firth), přezdívaný Krejčí statečný Roy Bland (Ciarán Hinds), zvaný Voják pokuřující Toby Esterhase (David Dencik) vystupující pod jménem Chudák nebo samotný Smiley, zapsaný jako Žebrák? Jen tomu nejlepšímu špionovi je radno věřit. Ale kdo jím je a na čí straně stojí? Jeden musí z kola ven je adaptací špionážní literární klasiky Johna le Carrého, která změnila špionážní drama, v režii Tomase Alfredsona (Ať vejde ten pravý) a s hudbou génia Alberta Iglesiase (skládal hudbu k většině filmů Julia Medema a Pedra Almodóvara). Film byl nominován na prestižní ceny Americké akademie Oscar v kategoriích Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli, Nejlepší adaptovaný scénář a Nejlepší hudba.

Musíme si promluvit o Kevinovi

Eva (Tilda Swintonová) se kvůli svému synovi vzdá nadějné kariéry, ale již brzy po porodu zjišťuje, že v jejich vztahu není něco v pořádku. Kevin (Ezra Miller) se od raného věku agresivně vymezuje vůči svému okolí a především vůči své matce a jeho nenávist v pubertě kulminuje v nejvyšším zločinu vraždy. Ani ve vězení jej však matka neopouští a vzájemný vztah plný nepochopení, zklamání, nenávisti… a lásky… tak pokračuje dál
srpen 2017
PÚSČPSN
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
září 2017
PÚSČPSN
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30